Vége a zűrzavarnak a General Motorsnál

2005.03.10. 17:39

A világ legnagyobb autógyártója új bizottságot alapított a termékpolitika világméretű koordinálására. Az Automotive Product Board, azaz az autóipari termékek bizottsága a GM vezetésének kulcsfiguráit tömöríti, és a célja a GM termékek egységesítése lesz. Jelenleg ugyanis négy regionális központban határozzák meg, hogy milyen legyen a GM kínálata Európában, Amerikában, Ázsiában és Ausztráliában, amiből igazi káosz alakult ki a cégen belül.

Robert Lutz, a GM alelnöke példák segítségével vázolta a jelenlegi helyzetet. A cég legszélesebb körben alkalmazott platformjából, az Epsilonból több regionális változat létezik. A Saabnál például egy saját változatot gyártanak, így a Pontiac G6 nyitott változatának fejlesztésekor nem tudták felhasználni a 93 -as kabrió alapjait. Egy másik probléma, hogy az egyes részlegek a saját adataikból indulnak ki: külön-külön egyik nagy központnak sem érte volna meg egy Toyota RAV4-eshez hasonló kompakt terepjáró kifejlesztése, így hiába lett volna szükség egy ilyen modellre több piacon is, a GM mind a mai napig nem készített ilyet. Lutz szerint nem egy csomó egyforma autó a cél, hanem egyfajta GM világszabvány kialakítása, és a globális tervezés előnyeinek kihasználása. "Szeretnénk, ha a különböző piaci igények alapján gyártott alkatrészek különbözőek maradnának, de a szabványos csatlakozások révén bármelyik másutt gyártott autóba beszerelhetőek lennének. Óriási megtakarításokat jelenthetne, ha nem használnánk szükségtelenül eltérő elemeket a világ különböző pontjain egyazon feladatra."

Amennyiben az 1998-ban alapított stratégiai bizottsághoz hasonlóan a termékbizottság is beváltja a hozzá fűzött reményeket, az a GM vezetői szerint esélyt ad az óriáscégnek arra, hogy továbblépjen, és nyereségesség szempontjából is közelebb kerüljön legnagyobb riválisához, a folyamatos, dinamikus növekedést produkáló Toyotához.