Érzelmesebb autókat készítene a Ford

2005.03.11. 15:19

"Számos ésszerű érv szól a jelenlegi autóink mellett, de alig váltanak ki érzelmeket" - mondta Lewis Booth, a Ford of Europe első embere, és valószínűleg igaza is van. Az utóbbi évek Ford modelljei kellemes arányú, műszaki értelemben sok szempontból határozottan jó autók, de olyan, mintha a Ka és az első Focus óta robotokkal végeztetnék a tervezési munkákat: a Fiesta, a Mondeo vagy a C-Max csupa olyan stílusjegyet kapott, amelyeket más Fordokról már ismertünk, a tiszta vonalak azonban inkább rideg egyen-profizmust sugallnak mint szellemes egyéniséget.

Lewis Boothnak persze könnyű észrevennie az érzelmek hiányát, hisz a Mazdától jött, ahol épp mostanság zajlott le egy kisebb formatervezési forradalom. Az első kísérlet a SAV tanulmány volt Genfben: kicsit összeborzolták a megszokott Ford-vonásokat és itt-ott narancssárgára festették az amúgy szürke autót. Az új főtervezőnek, Martin Smithnek sem lehet azonban könnyű dolga, hiszen a másik nagy robot-munkáltatótól, a GM Europe-tól jött, így nyilván szoknia kell még az újonnan kapott szabadságot. A Ford vezetése egyébként komoly feladatot ruházott Smithre: a szakembernek formatervezési vezető szerepet kell kiharcolnia a Ford számára.

A Ford eddigi történetében is voltak már hasonló fellángolások: annak idején a Sierra, a Ka vagy éppen a Focus alaposan elrugaszkodott a szokásoktól, de a cégvezetés mindannyiszor megijedt a következményektől, és jött az újabb droiduralom. Csak remélhetjük, hogy ezúttal nem így lesz.