Jeep Commander: óriásdoboz hét üléssel

2005.03.23. 10:12

A Chrysler terepjáró-márkája hozzáfogott kínálata bővítéséhez. A pénteken kezdődő New York Auto Show keretei közt bemutatkozó Commander műszaki szempontból a Grand Cherokee modellen alapul, de jóval tágasabb karosszériát kapott, amelyben hét személy számára alakítottak ki ülőhelyet.

Az új modell alig öt centivel hosszabb, mint a Grand Cherokee, viszont a magasabb tetővonalnak és a szögletes alapformának köszönhetően belül sokkal nagyobbnak látszik, és vízszintes irányban sikerült jobban kihasználni a rendelkezésre álló teret. A jellegzetes dobozforma emellett alkalmat adott a Jeep tervezőinek egy kis múltba tekintésre. A Commander formái - a jellegzetes meredek szélvédő, a motorháztető domborítása és a szögletes sárvédő-ívek - a márka egyik legsikeresebb modelljét, az 1984 és 2001 között gyártott Cherokee-t idézik. A Commander belső kialakítása a gyáriak szerint párját ritkítóan praktikus. Az egyes üléssorok hátrafelé emelkednek - ezt a Jeepnél stadionelrendezésként emlegetik - így minden utas számára garantált a megfelelő kilátás az autóból, de ez nem akadályozza meg, hogy a két hátsó üléssor lehajtásával egyetlen sík rakodófelületet lehessen kialakítani, ami az autót nagyobb csomagok szállítására is alkalmassá teszi.

A Commander gyakorlatilag egy az egyben örökölte a Grand Cherokee alvázát, így a futómű hangolásán és néhány más apróságon kívül a két autó műszaki értelemben tökéletesen megegyezik. Ugyanazt a háromféle motort, egy 3,7 literes, 210 lóerős V6-ost, valamint egy 4,7 literes, 230 lovas nyolchengerest és a jól ismert 5,7 literes, 345 lóerős Hemi V8-ast találjuk a motorháztető alatt. A vásároló ugyanúgy választhat háromféle hajtásrendszer, a Quadra-Trac I, a Quadra-Trac II és a Quadra-Drive II közül, amelyek a felsorolás sorrendjében egyre nehezebb terepen képesek elboldogulni, és persze ugyanebben a sorrendben egyre drágábbak is.

Az új Jeep modell a korábbinál tágasabb belső tér mellett kivételesen gazdag biztonsági és kényelmi felszereltségével próbálhatja elhódítani a vásárlókat az amúgy igen népes konkurenciától. A Commander esetében láthatóan mindent megtettek a tervezők, hogy a majdani tulajdonosok védve érezzék magukat: az autóhoz alapáron jár egy csomó hasznos hárombetűs, így ABS, menetstabilizáló elektronika (ESP) és kipörgésgátló (TCS) is, sőt, egy olyan baleset-előrejelző rendszer is, amely képes felmérni, ha az autó fel fog borulni vagy oldalról fenyegeti egy másik autó, így már a baleset előtt felfújja az elülső- és oldallégzsákokat, valamint megfeszíti a biztonsági öveket. Emellett az autó figyeli a gumiabroncsok nyomását, sőt az utasok méretére tekintettel több fokozatban képes beállítani a légzsákok felfúvódásának sebességét is. Ami a kényelmet illeti, a Commander ezen a téren parkolást segítő rendszerrel, hangvezérelt kommunikációs rendszerrel, DVD alapú navigációs rendszerrel és esőérzékelős ablaktörlőkkel kényeztet, hogy csak néhány fontosabb tételt említsünk a hosszú listából.

A Commanderrel a Jeep egy meglehetősen zsúfolt kategóriában próbál szerencsét, hiszen hétüléses terepjárója szinte minden amerikai márkának van, de a gyáriak bíznak a sok évtizedes hagyományok és a valódi terepjáró képességek vonzerejében. A típus forgalmazását az ősz folyamán kezdik meg Észak-Amerikában, azt azonban egyelőre nem tudjuk biztosan, hogy Európában is kapható lesz-e a Commander vagy sem. A típus állítólag csak az első lépés a Jeep paletta bővítésében: a következő néhány évben állítólag újabb modellekkel bővülhet a márka kínálata.