Csődben az MG-Rover?

2005.04.08. 13:43

A gyártás leállt, a csődhelyzet kézzelfogható, de állítólag még van remény az utolsó brit autógyártó talpra állítására. Egyelőre elég nagy a zűrzavar az MG-Rover körül: a brit kormány szóvivője bejelentette, hogy a cégvezetés kezdeményezte a csődeljárást, ugyanakkor a cégvezetés szerint a csődgondnokok egyelőre csak a válsághelyzet leküzdésében segédkeznek tanácsadói szerepkörben.

A legnagyobb problémát a beszállítók bizalmatlansága okozza. A hírre , hogy az MG-Rover és a Shanghai Automotive (SAIC) közti tárgyalások zátonyra futottak, egyes beszállítók azonnal leállították az alkatrész-szállítmányokat, így Longbridge-ben a termelés is szünetel a tegnapi nap óta. A tárgyalásokról ugyanakkor ellentmondó hírek láttak napvilágot. A brit kormány szerint a SAIC nem veszi meg az MG-Rovert, ugyanakkor a kínai tervhivatal vezetője szerint tovább folynak a tárgyalások. Azt persze senki nem tudja, hogy az állami kézben levő SAIC pontosan mire játszik: elképzelhető, hogy az összeomlás után a korábban emlegetett milliárd fontos nagyságrendű összegek töredékéért szeretnének hozzájutni az MG-Rover maradékaihoz, így a kínaiaknak nem is biztos hogy érdekükben áll a brit autógyártó megmentése.

Most azonban kevesen foglalkoznak a kínaiakkal. Brit részről egyelőre mindenki azon igyekszik, hogy visszaállítsák a cég működőképességét. Bár a kormány által felajánlott 100 millió fontos hitel egyelőre elúszott, az MG-Rovert birtokló Phoenix Venture Holdings vezetése saját zsebből mintegy 10 millió fontot fektet az autógyárba, a kormány pedig 40 millió fontos gyorssegéllyel támogatná a beszállítókat. A kormány segítőkészsége persze érthető, hisz négy hét múlva választások lesznek Angliában, és az MG-Rover csődje komoly károkat okozhat Tony Blair pártjának. Az ügy közvetlenül is vagy 50 ezer családot érinthet, közvetve pedig akár több millió szavazót is elvonhat a jelenlegi kormányzó párttól.