Nyakunkon az új VW Jetta

2005.05.25. 10:42

Elölről Golf, hátulról Passat, oldalról Phaeton. A Golf lépcsős hátú testvérmodelljét Amerikában már forgalmazzák, de az európai változat csak júniustól lesz kapható. A késlekedés egyrészt az eltérő motorválasztéknak köszönhető, másrészt annak, hogy a VW-nél az év első felében elsősorban az új Passat bevezetésével foglalkoztak.

A Jetta Észak-Amerikában kétféle motorral kerül forgalomba, egy 2,5 literes öthengeres benzinessel és egy 1,9 literes 100 lóerős turbódízellel, Európában azonban rögtön hétféle motorral dobják piacra. Csupa ismerős négyhengeressel, hiszen a VW csoport ma már gyakorlatilag a kategória összes európai modellje számára ugyanezek közül válogat. Az alapkivitelű Jettába az olcsó 1,6 literes 102 lóerős öntöttvas blokkos nyolcszelepes négyhengeres kerül, de a típus emellett kapható lesz háromféle közvetlen befecskendezéses benzinmotorral - a VW szóhasználatában FSI - is. Ezek közül a leggyengébb 1,6 literes és 115 lóerős, a következő lépcsőt a kétliteres 150 lóerős jelenti, a benzines csúcsmodellbe pedig a Golf GTI 200 lóerős kétliteres turbója kerül. A dízel-paletta az 1,9 literes 105 lóerős TDI-ből, a 2 literes 140 lóerős turbódízelből és ugyanennek újabb, 170 lóerős változatából áll. A összes változat kapható lesz kézi váltóval, de a dízelekhez és a benzines turbóhoz DSG váltó, az 1,6 literes 102 lóerős és a kétliteres 150 lóerős benzinesekhez pedig hagyományos hatsebességes automata váltó is rendelhető.

Az Európában forgalmazott Jetta külsőre nem különbözik az amerikai változattól. Az orr szinte egy az egyben a Golfról származik, bár a VW tervezői egy krómszínű betéttel igyekeztek elölről is megkülönböztetni a két típust, hátulról majdnem Passat, az oldalablakok vonala pedig a Phaetont juttathatja az eszünkbe. Új ötlet tehát nemigen akad, viszont a Bora értékeit megtartották, a hibáin pedig javítottak egy keveset. Az új autó 4,55 méter hosszú, 1,78 méter széles és 1,46 méter magas, azaz 178 mm-rel hosszabb, 46 mm-rel szélesebb és 13 mm-rel magasabb az elődjénél, így az eddig is tisztességes méretű csomagtér tovább nőtt - 455 helyett már 527 literes - és a hátsó utasok lábának is jóval több hely juthat mint eddig.

Az új Jetta Németországban 18950 eurós (átszámítva 4,84 millió forint) indulóáron kerül piacra, méghozzá elég gazdag felszereltséggel: alapáron jár hozzá légkondicionáló, ESP, hat légzsák, elektromos ablakemelők, központi zár, távirányítható hifi berendezés és elektromos kormányszervó, hogy csak néhányat említsünk a hosszú listából. A magyarországi árakat egyelőre nem ismerjük, de eléggé valószínű, hogy itthon egy jóval egyszerűbb felszereltségű és olcsóbb alapmodellel is találkozhatunk majd.