Halformájú tanulmányautó a Mercedestől

2005.06.08. 11:08

Egyszerűen csak bionikus autónak nevezik a DaimlerChrysler új tanulmányát. A Mercedes tervezői ugyanis természetből vett példa - egy trópusi halfajta, az Ostracion cubicus (bőröndhal) - alapján tervezték meg az autó szerkezetét és külső formáját. Ez a halfajta amellett, hogy mókásan néz ki, nagy térfogatú, ugyanakkor a formája áramlástani szempontból igen kedvező. A mérnököknek sikerült mindhárom tulajdonságot átörökíteni az autóba: a bionikus tanulmány elég esetlenül néz ki, viszont a légellenállási tényezője mindössze 0,19, ráadásul belül igazán tágas a 4,24 méteres hossznak és a buszlimuzinokra jellemző magasságának köszönhetően. A vázszerkezet kialakításakor is a bőröndhal volt a minta: a bionikus autó váza inkább csontvázhoz hasonlít, mint szokványos önhordó karosszériához, és az eredmény nem is maradt el. Egy hasonló méretű hagyományos autóhoz képest a merevség 40%-kal nőtt, ugyanakkor a jármű súlya mintegy 30%-kal kisebb lett.

Eddig tartottak a természetből vett ötletek: a hajtásról már jóval szokványosabb technika gondoskodik. A jármű orrában egy 140 lóerős közvetlen befecskendezéses turbódízel motort találunk, amely ebben az autóban 4,3 literes átlagfogyasztást produkál 100 kilométeren, de állandó 90 km/h-s tempónál akár 2,8 literrel is beéri ugyanekkora távon. Hasonló fogyasztású autók persze előfordulnak Európa útjain, de a bionikus jármű nem kisautó, az átlagos dízel-kompaktok pedig a Mercedes szerint jó 20%-kal több üzemanyagot égetnek el. Mindemellett a dízelmotor nem csak takarékos, de tiszta is a Mercedes által kifejlesztett dízel-katalizátornak köszönhetően. Az SCR nevű, adalékkal működő szerkezet nemcsak a kormot szűri ki a kipufogógázokból, hanem a nitrogén-oxidok mintegy 80%-át is képes átalakítani, így a dízelmotort a benzinesekhez hasonlóan tiszta üzeművé teszi.

A bionikus autó elsősorban demonstrációs célokat szolgál: a Mercedes a washingtoni DaimlerChrysler Innovation Symposium nevű rendezvényen mutatja be a szakmai közönségnek. Ugyanakkor néhány megoldásával, például az SCR dízel-katalizátorral, később szériamodellekben is találkozhatunk.