A Jaguar a Porsche példáját követné

2005.06.10. 11:47

Ezen túl drágább, erősebb, gyorsabb és jövedelmezőbb modellekből próbál megélni a Ford brit luxusmárkája. Az új stratégia részeként végleg lemondanak az X-Type-hoz hasonló, tömeges gyártásra kifejlesztett olcsóbb modellekről. Így a legkisebb Jaguarnak nem lesz utódja, és a korábban beharangozott Land Rover Freelander -alapú terepjáró sem valósul meg, viszont belefognak egy villámgyors, nagyméretű terepjáró fejlesztésébe, és egy, az eddigi Jaguar limuzinoknál sokkal sportosabb hangulatú szedán elkészítése is a tervek közt szerepel. Az új koncepciót megvalósító első modell nagyon hamar bemutatkozhat: az új XK kupé és kabrió állítólag már évi 10 ezer példányban gyártva is hasznot hozhat a cégnek.

A Jaguar átalakulásával kapcsolatban elhangzott egy elég rossz ízű hasonlat is: a cégvezetés az angol Porschét szeretné létrehozni. Ez azonban csak részben jelenti azt, hogy a német gyártó modellstratégiáját másolja a brit márka. A cél sokkal inkább az, hogy elérjék a Porsche nyereségszintjét. A Porsche ugyanis évente alig több mint 80 ezer autót készít, de átlagosan vagy 16 ezer euró, azaz átszámítva 4 millió forint haszna van minden eladott járművön, így egy autóra vetítve jelenleg a világ legnyereségesebb gyártójának számít. A Jaguar képes lehet elérni ugyanezt a célt, hiszen a nagy presztízsű márkanév és a műszaki háttér is adott, bár rengeteg munkába fog kerülni, hogy elfeledtessék a vásárlókkal a Ford Mondeón alapuló X-Type-ot elsőkerék-hajtásával és négyhengeres motorjaival, amely valószínűleg a legnagyobb tévedés volt a márka történetében.

Ha a Jaguar terve sikerrel jár, az azt is jelenti, hogy a Ford luxusmárkáit tömörítő Premier Automotive Groupnál végre sínre kerülhetnek a dolgok. A négy márka egységes palettát hozhat létre, így végre felveheti a versenyt a BMW-vel, az Audival vagy éppen a Mercedessel, viszont házon belül eltűnhetnek az egymással versengő modellek. A csúcsot az Aston Martin sportkocsijai jelenthetik, egy lépcsőfokkal lejjebb a Jaguar gyűjtheti a gazdag vásárlókat, a luxusterepjárók frontján a Land Roverrel állhat helyt a PAG, míg a nagyobb tömegben eladható modelleket a Volvo készítheti.