Igazi legenda lett a tömör építésű nyomórudas nyolchengeresből, amelyet másfél évtizede még majdnem minden amerikai GM márka használt.
A small block, azaz kis blokkos motorokat 1955-ben egy akkoriban
újszerű öntési eljárással készítették, és bár manapság már mindennek
számít csak kicsinek nem, abban az időszakban ez volt a világ egyik
legkisebb nyolchengerese. Az első változat még csak 265 köbhüvelyk,
azaz 4,3 liter hengerűrtartalmú volt, és összesen 162 lóerős, de két év
múlva megérkezett egy alaposan továbbfejlesztett 283 köbhüvelykes (4,6
liter) kivitel, amely mechanikus befecskendező rendszerrel akár 283
lóerő leadására is képes volt. A motort ekkortájt fedezték fel a
versenyautók szerelmesei, és a versenypályák hamarosan tele lettek
small block motoros gépekkel. A konstrukció rugalmasságára jellemző,
hogy később készült 302, 350 sőt 400 köbhüvelykes változat is (4,9
liter, 5,7 liter, 6,5 liter), és az 5,7 literes verzió egészen az
1990-es évek közepéig igen elterjedt volt a GM személy- és
teherautóiban.
Ma már jóformán csak néhány ausztrál Holden típusban fordul elő ez
a V8-as - a III. generáció - amelyben néhány alkatrész még az 50 évvel
ezelőtti ősből származik, a IV. small block széria pedig a jelenlegi
Corvette-ben mutatkozott be. Ebben már egyetlen régi alkatrész sincs,
de néhány méret, így a hengerek közti távolság is megegyezik az eredeti
small block megfelelő paramétereivel. A kisblokkos motor legújabb
reinkarnációja 6 illetve 7 literes lökettérfogattal készül, és a
teljesítményük is igazán figyelemre méltó: a kisebbik változat 405, a
nagyobbik 507 lóerős.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a ma már igazi őskövületnek számító nyomórudas konstrukciót még meddig tartja gyártásban a GM, de úgy tűnik, éppen ez az egyszerűség és az évtizedek alatt felgyülemlett tapasztalat az, ami miatt a tervezők és a vásárlók egyelőre kitartanak a small block V8-as mellett.
