Audi Q7: igazi bálna

2005.08.17. 11:07

Hatalmas, erős, és egy kicsit sem meglepő a márka első igazi terepjárója. Az Audinál persze mindent meg is tettek azért, hogy megkíméljék a vásárlókat a sokktól: már az év elején közzétettek egy képet az egyik tesztautóról, amelyet egész fotósorozat követett néhány hete, de a kémfotósokat is hagyták érvényesülni , így a formatervet mostanra egész jól ismerhetjük. A Q7-esben persze egyébként is kevés a meglepő részlet. Az autó orra csak egy újabb variáció a jól ismert tátott szájú Audi-pofára, és még a hátsó lámpák megformálásakor is régebbi sablonokat húztak elő a tervezők: az A3 Sportbacken és az A4-esen is találkozhatunk ezzel a formával.

Ami mégis megdöbbentő lehet, az az autó mérete: a képek láttán – talán mert minden arányosan óriási az autón – nem is gondolnánk, hogy a Q7-es hossza 5,086 méter, a tengelytávja 3,002 méter, a szélessége 1,983 méter, a magassága pedig 1,737 méter, azaz minden méretében felülmúlja a VW konszern egyetlen hasonló modelljét, Volkswagen Touareget és a kategória többi európai képviselőjét. Ez persze nem csak a szokásos német megalománia eredménye. Az Audi mérnökeinek az volt a feladata, hogy hét fő számára csináljanak helyet a terepjáróban. Az eredmény a számok tükrében elég meggyőző: a Q7 belsejét az ülések variálásával 28 különböző állapotba lehet hozni, és a középső sor ülései külön-külön is állíthatók hosszirányban. Tér is van bőven, a két hátsó üléssort ledöntve 2,035 köbméternyi csomag szállatható a terepjáróban, de öt üléssel is 775 literes csomagtartó adódik, ami bőségesen elegendőnek tűnik egy család számára igazán hosszú utakra is.

Az óriási testet persze az Auditól elvárható dinamizmussal kell mozgatni, így a forgalmazás elején két meggyőzően erős motorral lesz elérhető a Q7-es. Az alapmodellbe hathengeres 3 literes, V6-os dízelmotor kerül 233 lóerős teljesítménnyel és 500 Nm-es csúcsnyomatékkal, míg az erősebbik változat a jól ismert 4,2 literes V8-as 350 lóerős változatát kapja meg. Mindkét motorhoz hatsebességes, kézzel is kapcsolható Tiptronic automata váltó jár. Az Audi mérnökei természetesen itt is a jól ismert Quattro hajtásláncot használták fel, amely alaphelyzetben a motor nyomatékának 60%-át juttatja a hátsó, 40%-át pedig az első kerekekhez. Ezzel a megoldással a gyáriak szerint az autó a legtöbb helyzetben teljesen semlegesen viselkedik. A Q7-es alapváltozataiban még acélrugós felfüggesztést találunk, de kívánságra légrugózással és állítható lengéscsillapítókkal is szállítják. Ez utóbbi, adaptív légrugózásként emlegetett rendszer állítható magasságával és az útviszonyokhoz alkalmazkodó paramétereivel mindenféle útviszonyok közt komoly segítséget jelenthet. A hétszemélyes Audi persze így sem lesz igazi terepjáró, inkább csak egy terepen is boldogulni képes hatalmas túrakocsi, ami egyértelműen kiderül például a kerekek láttán: az alapmodellen is 235/60R18-as, könnyűfém felnikre szerelt kerekeket találunk, amelyek láthatóan inkább a közúti használatot támogatják, és az autó elérhető lesz még látványosabb, de terepjárásra még kevésbé alkalmas 19 és 20 hüvelykes könnyűfém felnikkel is.

A Q7-est természetesen telepakolták az összes, az Audi kelléktárában fellelhető elektronikus szerkentyűvel. Van például a biztonságos sávváltást segítő radarrendszer, hátsó kamera, akusztikus elven működő parkolássegítő rendszer, lejtmeneti megcsúszást gátló elektronika és vontatmány-stabilizáló, hogy csak néhány újabbat említsünk a tekintélyes mennyiségű segédberendezésből. Aki élőben is kíváncsi az Audi első terepjárójára, az szeptember 12-étől a Frankfurti Autószalonon is megcsodálhatja, megvásárolni viszont csak 2006 elejétől lehet a Q7-est. Az alapmodell ára Németországban 48 900 euró lesz.