Nemrég egy menetpróba keretében mutatták be Grazban a még kevéssé
ismert új Mazda egyterű, a
Mazda5 általunk eddig olyannyira hiányolt dízel változatait. Vágyunk nem csak teljesült,
hanem rögtön túl is teljesült, mivel mostantól a már korábban megismert
benzinesek mellé rögtön két gázolajüzemű motor is társult. Igaz ezek a
teljesen egyforma felépítésű, azonos lökettérfogatú MZR-CD jelű
egységek csak teljesítményükben és a forgatónyomatékukban, valamint az
ezekhez szorosan kapcsolódó végsebességükben térnek el. A változó
geometriás turbófeltöltővel felszerelt
2 literes Standard Powernél a 110 lóerőhöz 310 Nm nyomaték
tartozik 3500-as és 2000-es percenkénti fordulatnál, ami az akár
hétüléses Premacy-utódot 179 km/h sebességig képes gyorsítani. A High
Power dízel ugyanezekkel a feltételekkel 143 lóerővel és 360 Nm-rel
büszkélkedhet, amivel végsebességben 18 km/h-t ver kisebb testvérére.
Ennek fényében elvégeztünk egy gyors házi tesztet, amikor is
mobiltelefonunk stopperének segítségével a két motor rugalmassága
közötti különbséget próbáltuk megvizsgálni. Ötödikben és hatodikban
padlógázzal gyorsítottunk 90-ről 130-ra egy kihalt, sík és egyenes
autópályán. Az eredmény több mint meglepő. Nagy eltérésekre
számítottunk, a különbség mégsem mérhető még tizedmásodpercekben sem.
Mindkét motor teljesen ugyanazt a dinamikát mutatta azalatt a 10
valamint 14 másodperc alatt, amíg leküzdötte a célul kitűzött 40 km/h-s
sebességkülönbséget. Hitetlenkedve álltunk az ügy előtt. Gyorsan
megpróbáltuk ellenőrizni, nem történt-e tévedés az autók
kiválasztásakor. Bár semmilyen külső vagy belső jegy nem utalt a
motorban rejlő erő mértékére, az autóban a forgalmazó által elhelyezett
tájékoztató szerint mégis két különböző motorral szerelt Matda5-öt
vezettünk. Tehát vagy a forgalmazó téved, vagy az, aki ezek után az
erősebb dízel mellett dönt.
Bizonyára észrevették, hogy hatodik sebességfokozatról is szó
esett. A dízel motorokhoz ugyanis a benzinesekkel ellentétben hat
sebességes váltó jár. Széria felszerelés továbbá a részecskeszűrő, azaz
DPF ami a sajtóanyag szerint karbantartásmentes. Ez valójában azt
jelenti, hogy a motor első felújításakor, azaz valahol 250 ezer km
környékén kell majd először cserélni.
A dízel Mazda5 ezen a pár apróságon kívül mindenben megegyezik
benzines társaival. A két motor két-két felszereltségi szinttel
kapható. A gyengébbhez a CE és a TX, míg az erősebbhez a GT és a GTA
jelölések tartoznak. Igaz, a
korábban már említett limit miatt csak 2006. januárjától lesz elérhető hazánkban, mégis
már most megtudhattuk a dízelhez kialakított fogyasztói árakat. Ezek
szerint a
legolcsóbb 5 799 900 forintról indul, míg a csúcsfelszereltségű GTA
alapára 7 649 900 forint lesz. Döntsön mindenki ízlése szerint, de
mielőtt egy erősebbet vásárol, mindenképp próbálja ki a gyengébbet
változatot is, hátha az meggyőzőbb lesz.