Óriási visszahívások a Fordnál és a Toyotánál

2005.09.08. 16:13

A Ford 3,8 millió, a Toyota 970 ezer terepjárót és kisteherautót kényszerült visszarendelni ingyenes javításra Észak-Amerikában. A két eset közös nevezője, hogy mindkét cég évekre visszamenően, több típussal kapcsolatban kényszerült meghirdetni a költséges akciókat biztonsági kockázatot rejtő hibák miatt.

Észak-Amerika valaha volt ötödik legnagyobb visszahívásában az összes 1994 és 2002 között gyártott Ford F150, Expedition és Bronco, valamint Lincoln Navigator típust megvizsgálnak. Az ok, hogy mintegy 550 reklamáció érkezett a sebességtartó rendszer kapcsolójának zárlata miatt bekövetkezett autótüzek miatt, sőt, három alkalommal bizonyíthatóan emberéletet is követelt az aprónak tűnő konstrukciós hiba. A problémát egyébként a motortérben található kapcsoló rossz elhelyezése okozza, mivel előfordulhat, hogy a szivárgó fékfolyadék ráfolyik a szerkezetre, igen rövid idő alatt erős korróziót okozva, ami gyakorta zárlathoz, néhány esetben pedig a jármű kigyulladásához vezetett.

A Toyota visszahívása még régebbi autókat érint: az 1990 és 1995 között gyártott 4Runner, az 1989 és 1995 közötti Truck 4WD, illetve az 1993 és 1998 között készített T100 típusok esetében a szervórásegítéses kormányművet és a kerekeket összekötő alkatrész gyakori törése okoz gondot. Ez elvileg az autó feletti uralom azonnali elvesztésével is járhat, az egyetlen szerencse az, hogy az alkatrész általában az autó álló helyzetében megy tönkre, így komolyabb balesetet még nem okozott a Toyota modellek tervezési hibája.

A visszahívások elvileg nem érintik Magyarországot, de mivel régebbi típusokról van szó, előfordulhat belőlük néhány, nem a hivatalos csatornákon keresztül az országba került példány.