Jaguar XK gyalogosvédő motorháztetővel

2005.09.26. 16:32

Az új kupén a világon elsőként alkalmazzák a gyalogos gázolásakor felpattanó motorháztetőt. A megoldás lényege, hogy az első lökhárítókba épített érzékelők jelzik, ha az autó elütötte a gyalogost, és aktiválják a motorháztető hátsó bekötési pontjain elhelyezett, pirotechnikai elven működő emelőszerkezetet. Ilyenkor a gépháztető hátsó fele alig 3 századmásodperc alatt felemelkedik néhány centimétert. Így az autó orrára csapódó gyalogos teste nagyobb úton lassulhat le, míg megállítják a viszonylag könnyen deformálódó motorháztető alatti merev elemek, a kisebb lassulás pedig jóval kisebb erőt, azaz kevesebb sérülést jelent.


A Jaguar megoldása állítólag képes kiszűrni az olyan félrevezető jeleket, amilyeneket mondjuk az autó orrának rúgott focilabda vagy az útra behajló faág kelt, így a gyártó állítása szerint a motorháztető valóban csak akkor pattan fel, ha szükséges. A felpattanó motorháztető nem a Jaguar, vagy anyacége, a Ford találmánya, és még csak nem is új: kísérleti autókon évek óta tesztelik. Eddig elsősorban azért nem alkalmazták, mert egyelőre nem igazán olcsó, és nem is túl kiforrott megoldás. A közeli jövőben azonban számíthatunk az elterjedésére, elsősorban az Európai Unió hamarosan életbe lépő szigorú gyalogosvédelmi szabályai miatt.