Nissan: fokozatmentes jövő

2005.10.04. 16:32

A japán gyártó évente legalább egymillió fokozatmentes váltót szeretne beépíteni típusaiba. A tervek szerint a következő három-négy évben számos típusban felár nélkül kezdik kínálni a ma még nem túlzottan elterjedt váltó-típust. Elsősorban Amerikát és Japánt érintheti az intézkedés, ahol a jelenleg kínált típusok 40-60%-ába bekerülhet a CVT néven is ismert szerkezet, de várhatóan Európában is egyre több típusban jelenhet meg a fokozatmentes sebességváltó.

A CVT nem új találmány, sőt, robogókban évtizedek óta egyeduralkodó megoldás. Sorozatgyártású személyautóba elsőként az 1960-as években építette a holland Daf, de azóta is fel-felbukkan, és az utóbbi néhány évben egyre több kisautóban találkozhatunk vele, sőt, néhány nagyobb típusban is alkalmazzák. A fokozatmentes váltó legnagyobb előnye, hogy miközben szükségtelenné teszi a kézi váltást és a tengelykapcsoló menet közbeni használatát, akárcsak a hagyományos hidrodinamikus automata váltók, a hatásfoka megközelíti a mechanikus váltókét, és nem igényel túl nagy helyet. Ugyanakkor mivel súrlódó elemekkel működik, sokáig megoldhatatlan problémát okozott a nagyobb nyomatékú motorokkal együtt való használata. Mára viszont elkészültek a nagyobb teherbírású változatok, a Nissan Muranóba épített CVT például egy 245 lóerős, és 333 Nm csúcsnyomatékú 3,5 literes hathengeres motorral működik együtt, így az utolsó lényeges akadály is elhárult a fokozatmentes váltók térnyerése elől.