A Saab új tervei Subaru nélkül

2005.10.13. 11:36

A közös fejlesztések a kukában kötöttek ki, de azért lesznek új Saab modellek, ha nem is túl hamar. A GM és a Subaru csendes válása miatt két bemutatót kellett törölni a Saab naptáraiból. Az egyik az ormótlan Subaru Tribeca svédesített változata, amelyet 9 6X néven emlegettek, a másik pedig a következő Imprezára épülő prémium-kompakt, a 9 2X utódja.


Soha nem tudjuk meg, hogy milyen lett volna a 9 6X

A Saabnál persze meg tudták magyarázni a dolgot: a hétszemélyes egyterű egyszerűen túl nagy lett volna Európa számára, az alsó középkategóriás modellről pedig azt mondták, hogy a szegmens növekedése nem érte el a korábban várt mértéket, ezért mondtak le róla. A baj az, hogy így minden marad a régiben, és a 9 3/9 5 pároson kívül mást nem kínálhat európai vásárlóinak a Saab a következő két-három évben. A pletykákban ugyan megjelent egy újabb tervezet, a 9 4X neve, amely várhatóan a GM Epsilon platformra épülő Cadillac BRX egy változata lesz, de ez igazi rétegmodellnek ígérkezik. A terepjárók és kombik közti átmenetet képviselő típus, amely méretét tekintve a két jelenleg is gyártott Saab közt foglal majd helyet. Végleg a kompakt 9 2-esről sem mondtak le, de ez a típus csak az évtized végére, a következő Opel Astrával együtt valósulhat meg. Rövidebb távon egyedül a régóta ígérgetett Sonett sportkocsinak van esélye a megvalósulásra, ezt tanulmányként már jövő tavasszal bemutathatják.

A Saabnak az utóbbi öt-hat évben nem volt szerencséje: az új típusok fejlesztését önhibájukon kívül, jórészt a GM vezetés következetlenségei miatt voltak kénytelenek félbehagyni. Így szakadtak meg a GM Delta platformra tervezett csapott hátú modell fejlesztései, amikor az Opel úgy döntött, a jelenlegi Astrát mégsem erre a padlólemezre építi. Ugyanígy dobták ki a 9 5 utódjának terveit is, amelyen a Fiattal közösen kezdtek dolgozni, és legalább egy terepjáró-fejlesztést is feladtak hasonló okokból. Egyedül a 9 3-ast sikerült befejezni, de hamar kiderült, hogy ez a típus önmagában még kevés az eladások jelentős növeléséhez.

Időközben ráadásul szinte teljesen felszámolták a Saab fejlesztési kapacitását, és a svédországi üzem is bekerült a GM nagy közös kalapjába: itt a jövőben Cadillac típusokat készítenek, míg a svéd márka típusai lassanként átköltöznek az Opel németországi gyáraiba.