Kifogott a jávorszarvas-teszt az 5-ös BMW-n

2005.10.26. 11:49

Ugyan nem borult, de irányíthatatlanná vált a BMW nagykocsija a svéd teszten. A Technikens Varld nevű svéd újság a szokásos bójakerülgetés során kiderítette, hogy az 5-ös egy személlyel ugyan stabil marad 70-80 km/h-s sebesség mellett, de ha négyen ülnek benne és a csomagtér is meg van terhelve, akkor könnyen stabilitását veszítheti egy hirtelen manőver során. A problémát állítólag az okozza, hogy a stabilizáló program későn lép működésbe, és a megcsúszás után már hiába avatkozik be. A svéd újságírók szerint a jelenséget a defekttűrő gumiabroncsok túlzottan merev oldalfala idézhette elő, amely miatt a kerekek már kisebb oldalerők hatására is megcsúsznak. A BMW a tesztelt autókat Németországba szállíttatta további vizsgálatokra, így valószínű, hogy a probléma hamarosan megoldódik, hisz elegendő lehet átprogramozni a menetstabilizáló rendszert.

A Technikens Varld magazin jávorszarvas-kikerülési tesztjét egykor a Mercedes A-osztály első generációja tette hírhedté. A magas kisautó egyik első tesztelésre kiadott példánya négy személlyel terhelve felborult a manőver közben. A Mercedes ekkor tette az A-osztály alapfelszereltségének részévé az ESP-t, és az autó futóművét is áthangolták, mielőtt újraindították a sorozatgyártást. A jávorszarvas-teszt onnan kapta a nevét, hogy egy hirtelen felbukkanó akadály - például egy útra tévedt nagyobb állat - kikerülését szimulálja. A teszt során átlagos országúti utazósebesség, kb. 80 km/h mellett fékezés nélkül hirtelen balra, majd újból jobbra kormányozzák az autót, amelynek mindeközben tökéletesen stabilnak kell maradnia. Az utóbbi években, az ESP elterjedésével egyre kevesebb a sikertelen jávorszarvas-teszt, de ahogy az 5-ös BMW esete is mutatja, az efféle próbákra még mindig szükség lehet.