Parlament előtt az Euro5

2005.12.22. 14:55

Az Európai Bizottság benyújtotta javaslatát a következő károsanyag-kibocsátási szabványra vonatkozóan. A határértékeket a korábbi javaslathoz képest nem változtatták meg, így valószínű, hogy 2009-től az összes dízelmotoros személyautóba kénytelenek lesznek részecskeszűrőt szerelni a gyártók, a benzinmotorok pedig jobbára csak közvetlen befecskendezéssel lesznek képesek megfelelni a szabályoknak.

A törvénytervezet a károsanyag-kibocsátási határértékeken kívül két új elemet is tartalmaz. Az egyik javaslat szerint a 2,5 tonna feletti nehéz terepjárókat automatikusan a haszonjárművek közé sorolnák, ezzel is nehezítve az ilyen típusok üzemeltetőinek dolgát. A másik javaslat arra vonatkozik, hogy a jövőben a gyártóknak hosszabb futásteljesítményre kellene garantálniuk, hogy az általuk gyártott motorok a névleges paraméterekkel működnek. Jelenlegi, 80 ezer kilométeres határt 160 ezerre módosítanák. Ez utóbbi szabálymódosítás körül várható a legnagyobb vita, hiszen az autógyártóknak hatalmas többletköltséget jelentene a tartósabb motorok kifejlesztése, és a viszonylag rövid modellciklusok miatt a plusz befektetés megtérülésére esély sincs.

Az Európai Bizottság javaslata most a parlamenti képviselők és szakértőik elé került, ahol elvileg még módosulhat a tartalma. Az viszont biztos, hogy az Euro5 legkorábban 2008 közepén válhat kötelezővé Európa-szerte.