Hetven éves a Morgan 4/4

2006.01.06. 13:10

Valószínűleg a brit sportkocsi a világ legöregebb, ma is gyártott személyautója, amely alapvető felépítését tekintve 1936 óta változatlan formában készül.

A favázas, fém borítású jármű mechanikai szempontból persze sokat változott az elmúlt 70 évben. Az első változatba 1122 köbcentis, 36 lóerős Coventry Climax motor került négysebességes váltóval, így az autó végsebessége mindössze 128 km/h volt, és 28 másodperc alatt gyorsulhatott 100 km/h-ra. Leggyakrabban a motort és a váltót cserélték az autóban: különféle brit gyártók négyhengereseit építették be, de egy rövid ideig Fiat motorokkal is készült a 4/4-es. Az utóbbi húsz évben viszont kizárólag különféle Ford-motorokat szereltek a könnyű roadsterbe. A legfrissebb változat 1,8 literes motorja 114 lóerős, így 8 másodperc alatt gyorsítja a 880 kilogrammos Morgant 100 km/h-ra, és akár 180 km/h-s végsebességet biztosít. A motorral és a váltóval párhuzamosan természetesen a fékrendszer és a futómű is fejlődött, de az autó formája mindeközben csupán egy alkalommal, 1955-ben változott. Ekkor jelent meg a ma is ismert karosszériaforma a jellegzetes gömbölyded hűtőráccsal és az első sárvédők közül kinövő első lámpákkal.

A mai 4/4-eseket ugyanúgy kézi munkával készítik, mint hetven évvel ezelőtti elődeiket, és eddig több mint tízezer példány készült a szép vonalú roadsterből. A Morgan az utóbbi néhány év során bizonyította, hogy korszerű típusok előállítására is képes, amilyen az Aero 8-as. A 4/4-es népszerűsége ugyanakkor töretlen: a típus valószínűleg további évtizedekig fennmaradhat, hiszen mindig akadnak olyanok, akik szívesen áldoznak egy ilyen vadiúj klasszikusra.