Lincoln MKS: svéd szülőktől

2006.01.11. 10:40

A Ford luxusmárkája egy hatalmas négyajtós szedánt hozott Detroitba. Az MKS minden szempontból szakít a hagyományokkal. Új, Lincoln-viszonylatban izgalmas formaterv és a márkánál eddig soha nem látott műszaki megoldások jellemzik, bár ez utóbbiak még csak nem is Amerikából származnak.


Galéria - kattintson a képre

A Lincoln újdonságának tervezését Peter Holbury irányította, aki korábban a Volvo egyenformáinak megtervezésével szerzett magának hírnevet. Ebben még nincs semmi furcsa, hiszen a szakember azóta a Ford amerikai tervezőrészlegét irányítja, és ezúttal is kitett magáért. A meglehetősen konzervatív Lincoln stílusjegyek köré, amilyen a nagy, krómozott, függőleges elemekből álló hűtőrács - a gyári megfogalmazás szerint vízesés-forma - és a márka jelvényének négyágú csillaga, igazán friss formát álmodott. A lágy, ívekkel teli karosszéria ugyan nem túl jellegzetes, de a keskeny, háromszög alakú lámpákkal és a fekete tetővel sikerült annyi egyéniséget vinni az összképbe, amennyire manapság egy luxusautónak feltétlenül szüksége van.


Galéria - kattintson a képre

A műszaki adatokat látva viszont kezdhetünk gyanakodni. A 4,4 literes, 315 lóerős, V8-as motor valahonnan ismerős. Ráadásul az autó négykerék-hajtású, így valószínű, hogy a tervezőknek elsőkerék-hajtású padlólemezből kellett kiindulniuk. A magyarázat egyszerű: az amerikai Ford manapság nem fejleszt saját személyautó-platformot, helyette mindenféle leányvállalataitól veszi át a szükséges alkatrészeket. Ezúttal a Volvo szállította az alapokat: a motor az XC90-es keresztben álló nyolchengerese, és a hozzá való hatsebességes automatát is egy az egyben vették át, a többi szerkezeti elem pedig az S80-asból származik.


Galéria - kattintson a képre

A Fordnak persze nem ez az első S80 alapú modellje, hiszen a Ford Five Hundred és a Mercury Montego is ugyanezekre az alapokra épül, de most fordul elő először, hogy a motor és a váltó is a svédektől érkezik. A Lincoln sajtóközleménye minderről szemérmesen hallgat, inkább az autó részleteiről áradozik oldalakon keresztül, így többször is megemlíti, hogy ez az első Lincoln 20 hüvelykes felnikkel. Azt is inkább csak sejtetik, hogy az MKS nem egy szimpla formatanulmány, inkább afféle előzetes, amely a vízbe dugott lábujj szerepét játssza: ha a vásárlóknak tetszik az autó, akkor valószínűleg nagyon hamar, akár egy éven belül gyártásba kerülhet.