A Piaggio lehet a Smart új gazdája

2006.01.23. 10:31

Az olasz motorkerékpár-gyártó nem az egyetlen vásárlójelölt, de talán a legesélyesebb. Úgy tudjuk, nagy titokban maga a DaimlerChrysler keres egy kereskedelmi bankon keresztül új tulajdonost a Smart márka számára, valahogy úgy, ahogy annak idején a Rover számára a BMW.

A lényeg, hogy az autóipari óriás megszabaduljon valahogy óriási veszteséggel működő kisautó-gyártó részlegétől, amely csak tavaly 600 millió eurót vitt el, a márka 1998-as bevezetése óta pedig összesen vagy 4 milliárd dollárjába került a DaimlerChryslernek. Úgy tudjuk, épp ezért a Smart márkát, a franciaországi Hambachban működő üzemet, az összes gyártáshoz szükséges eszközt, az összes, a Smarthoz kapcsolódó szellemi jogot és egy hosszú távú, igen alacsony kamatú kölcsönt egy csomagban kínál az új tulajdonosjelölteknek a DC, jelképes összegért. A csomag érzékeny pontja a francia gyár, amelyet gyakorlatilag nem érdemes fenntartani: vagy a DC-nek, vagy a Smartot átvevő cégnek be kellene zárnia azt, mivel az üzemet állítólag képtelenség nyereségesen működtetni. A bezárás azonban hatalmas költségekkel és egyéb kellemetlenségekkel - például szakszervezeti tiltakozásokkal és ellenséges sajtóvisszhanggal - járhat, ezért is nem tette meg eddig a DaimlerChrysler.

A legfrissebb pletykák szerint a Piaggio és a DaimlerChrysler a gyár bezárásának kérdésén kívül szinte mindenben megállapodott már, bár állítólag a Suzukival és az indiai Tatával is felvette a kapcsolatot a német-amerikai autógyártó. Akárki is lesz a Smart új tulajdonosa, szinte biztos, hogy az apró autók gyártása Indiában folytatódhat, ahol az olcsó munkaerő-költségek miatt nyereséggel gyárthatók az apró kétüléses modellek is. A Piaggio számára a Smart-üzlet egyébként több szempontból is kifizetődő volna. Egyrészt a cég a motorkerékpárokon kívül hagyományosan apró városi áruszállítókat is készít, és ennek a termékvonalnak a fejlesztéséhez a Smart korszerű műszaki megoldásai kiváló alapot nyújthatnak. Másrészt a márkanév és a kétüléses városi kisautó koncepciója is értékes, így az olaszok akár jól is járhatnak, ha sikerül megoldaniuk az olcsó gyártás problémáját.

A történet legszebb részlete, hogy a Smart még mindig tagadja a márka eladásáról szóló híreket, bár a Piaggio tulajdonosai elismerték, hogy folynak tárgyalások a témában.