14 gyárát zárja be a Ford

2006.01.24. 10:27

Bejelentették a Way Forward fantázianevű önmegmentési tervet. A cél az, hogy az utóbbi években veszteségessé vált amerikai autógyártó üzletágat ismét nyereségessé tegyék, és úgy tűnik, a Ford vezetése ismét a felesleges kapacitások leépítését választotta elsődleges eszközéül.

A tervezet a korábbi találgatásoknál is jóval drasztikusabb: eddig öt üzem és 7500 munkás elbocsátásáról volt szó, de a hivatalos bejelentés szerint 2012-ig hét autó-összeszerelő üzem és ugyanennyi alkatrészgyár zárja be a kapuit. A becslések szerint ez 25-30 ezer fő elbocsátását jelenti a következő hat évben. A szakszervezet persze tiltakozik, de csak módjával: tisztában vannak vele, hogy hosszabb távon a Ford fennmaradása lehet a tét, hiszen a cég 2005-ben 1,6 milliárd dollárt veszített az amerikai autógyártó üzletágon, elsősorban azért, mert az üzemek átlagosan csak 75%-os kihasználtsággal működnek. Ezt az arányt szeretnék növelni a Way Forward révén, amely kb. 1,2 millióval csökkenti a Ford amerikai gyártókapacitását.

A Way Forward persze nem csak a gyárak bezárásáról szól. Egyrészt vagy 4000 irodai alkalmazottól is megszabadul a Ford, másrészt változtatnak a vezetők jutalmazásának rendszerén, abban a reményben, hogy így hatékonyabbá válik a vállalat irányítása. A leglényegesebb területen, a termékfejlesztés irányán azonban nemigen változtatnak. Ugyan a vezetés izgalmasabb formavilágú autókat, gyakoribb modellfrissítést és több hibridhajtású típusváltozatot ígért, de ilyen ígéreteket évek óta tesznek, és eddig nem történt semmilyen komoly változás: az amerikai Ford típusok jelentős része még mindig középszerű, unalmas autó. Úgy tűnik, az a gyakorlat is csak tovább erősödik, hogy az újabb személyautó-típusok műszaki alapjait a Ford más földrészekről importálja, és csak a formaterven illetve a hajtáslánc egyes elemein változtatnak.

A Way Forward a Ford vezetése szerint sem hoz azonnali megoldást: az autógyártás legkorábban 2008-ban hozhat újra nyereséget a Ford számára Észak-Amerikában, és szinte egyáltalán nem tartalmaz olyan elemeket, amelyek a versenyképesség növelését céloznák, így kevés rá az esély, hogy az amerikai autógyártás egykori élharcosa képes lesz visszahódítani a vásárlókat a japán és koreai konkurenciától.