Acrea Zest: rajzfilm-roadster Európának

2006.02.09. 10:21


Az új francia járgányról azt is nehéz eldönteni, hogy éppen jön vagy megy, de nem ez az egyetlen elbizonytalanító részlet a Zest nevű járművel kapcsolatban. Egyesek roadsternek, mások apró buggynak nevezik, de szerintünk inkább egy működőképes autó-karikatúrát épített az Acrea nevű vadonatúj francia vállalkozás. A tető, ajtók és hagyományos szélvédő nélküli kétüléses apróság gömbölyű orrával, pici kerek lámpáival és hatalmas sárvédőivel olyan, mintha egy rajzfilmből lépett volna elő. A Zest megjelenésében van valami a VW Bogár esetlen bájából: olyan jelenség, amelyet az emberek többsége azonnal személyiséggel ruház fel.

Az Acrea kisautója ráadásul ismétel: hátul épp ugyanilyen arcot vág a Zest, csak a szemeknek tűnő lámpák nem fehér, hanem vörös színűek. Azon kívül, hogy ez is az apró négykerekű tréfás karakterét erősíti, ez a tervezők egyik legjobb ötlete. A Zest eleje és vége, ahogy a két oldala is, ugyanazokból a karosszériaelemekből áll, ami hatalmas előnyt jelent a gyártásban, hiszen így fele annyi karosszériaelem-típus gyártását kell megoldani, mint egy hétköznapi autó esetében. A szimmetriát csupán az egy irányba néző ülések, a kezdeteleges műszerfal és a csőváz részét képező két bukóív töri meg.


Galéria - kattintson a képre

A lemezek alatt persze nem egyforma az autó két vége. Elöl az 505 köbcentis, kéthengeres, 21 lóerős motort találjuk, míg hátul 330 liternyi csomagot lehet elhelyezni. A 3,21 méteres jármű vet az apró motor legfeljebb 110 km/h-ig képes felgyorsítani, viszont igen takarékos üzemű: mindössze 4,7 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren. Ráadásul a Zest vezetése sem túl bonyolult. A fokozatmentes automata váltónak köszönhetően a sofőrnek sem a kuplungpedállal, sem a váltóval nem kell bajlódnia; a középen elhelyezett váltókar mindössze a menetirány kiválasztására szolgál. Azt egyelőre nem tudjuk, hogy a Zest mennyire érzi magát otthon terepen, de a 135 mm széles gumiabroncsok és a 15 hüvelykes keréktárcsák láttán úgy véljük, a tengerparti homok nem okozhat neki gondot.

Az Acrea szakemberei persze nem viccből építették a Zestet. A tervek szerint az autó már áprilisban túlesik a kötelező engedélyezési eljárásokon, és közvetlen ezután meg is kezdődhet a piaci bevezetés. A tervek szerint az idén 600, jövőre pedig már 2000 példány készülhet belőle, amelyeket Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Portugáliában, Írországban, Ausztriában és Svájcban próbálnak majd eladni. A nedvesebb klímájú országok kedvéért egy utólag felszerelhető tető is kapható lesz a járműhöz, de ajtók híján teljesen zárttá így sem tehető a Zest utastere. Az persze egyáltalán nem véletlen, hogy Kelet-Európa kimaradt az Acrea terveiből, a kisautó ugyanis durván 9500 euróba, azaz átszámítva mintegy 2,4 millió forintba kerül majd, és ennyiért bájos megjelenésén kívül mást nemigen képes nyújtani.