Új Hyundai-gyár autós szemmel

2006.03.28. 14:01

2008-ban indulhat be a termelés az új üzemben, és előbb-utóbb innen származhat az Európában eladott Hyundai modellek zöme.

Túllépve azon, hogy Magyarország ki tudja hányadszor ismét elbukott egy autóipari beruházást, és hogy mit nyer ezzel Csehország , nézzük, miért is épít új autógyárat a Hyundai! A dolog első hallásra egy picit furcsa, hiszen a koreai cég még mindig nem tartozik a nagy játékosok közé a kontinensen – szemben mondjuk az Egyesült Államokkal – és már építenek egy évi 300 ezer autó előállítására alkalmas üzemet Szlovákiában, igaz, azt a Hyundai leányvállalata, a Kia neve alatt. Az új csehországi gyárban szintén 300 ezer autó épülhet évente, azaz az évtized végére évi 600 ezer Hyundai és Kia készülhet a térségben, ami hatalmas mennyiség. A helyi gyártás persze csak néhány kategóriában éri meg igazán, amelyek iránt nagy kereslet mutatkozik Európában, és lényeges az alacsony árszint.

Úgy tudjuk, a Hyundai és a Kia egyaránt az alsó középkategória, vagy a szagzsargon szerint a C szegmens irányából kezdi az offenzívát. Az idén bemutatkozó Kia ED és a 2007-re várható Hyundai FD meglehetősen kemény mezőnybe csöppen. A VW Golf, a Renault Mégane, az Opel/Vauxhall Astra, a Ford Focus és a Peugeot 307-es és a japánok hasonló modelljei lesznek az ellenfelek, így a koreaiak részéről meglehetős optimizmusra vall, hogy épp ebben a kategóriában próbálják tovább növelni a piaci részesedésüket. Azt persze nyilván a koreaiak sem gondolják komolyan, hogy rögtön el tudnak majd adni évi 600 ezer kompakt családi autót, így kell még néhány más modell is a kapacitás lekötésére. A Hyundai részéről a Get(z) utódja lehet az egyik ilyen típus. A kisautó Magyarországon kívül, ahol a neve nem jelent semmi rosszat, egész jól fogy, de lassan kiöregszik, így egy-két éven belül jönnie kell az utódmodellnek. Az sem lehetetlen, hogy az új Kia Rio - Hyundai Accent páros gyártását is megkezdik Európában, hiszen ezek a típusok is ígéretes vevőcsalogatóknak tűnnek korrekt kidolgozásuk és alacsony árszintjük révén. Sőt, egy igazi mini is készülhet az új üzemekben, a Kia Picanto, illetve a Hyundai Atos utódmodellje szintén esélyes a közép-európai gyártásra.

Ha a Hyundai és a Kia valóban elkezdi a paletta alsó felét Európában gyártani, akkor megspórolhatja az importvámokat. A cseh, illetve szlovák munkabérek mellett alighanem az előállítás költségeit is csökkentheti, ami a helyi gyártók számára igencsak rossz hír lehet. A gyártó több területen már most is alákínál a konkurenciának, a koreai márkák minőségi mutatói az utóbbi években sokat javultak, és lassan műszaki téren is elenyészik a különbség az európai gyártmányokkal szemben. Nem kizárt tehát, hogy az évtized végére teljesül a Hyundai-csoport ígérete, és kontinensünkön is beverekszi magát a legnagyobbak közé. Még az is elképzelhető, hogy kell majd egy új gyár, talán éppen Magyarországon.