Szeszes hibrid kabrió a Saabtól

2006.03.30. 15:31

A BioPower Hybrid Concept kiakasztaná a szondát, hiszen kizárólag tiszta alkoholt fogyaszt, mégsem köthet bele a rendőr. A Stockholm Motor Show-n ma mutatták be a kísérleti járművet, amely erősebb, tisztább és takarékosabb, mint benzines megfelelője.


Galéria - kattintson a képre

A prototípus kívülről egy szokványos 9 3-as kabriónak látszik, eltekintve az oldalán olvasható feliratoktól, de két, környezetkímélő újdonságot hordoz magában, amelyeket eddig még soha nem láthattunk együtt. Az egyik az E100 üzemanyaggal, vagyis tiszta szesszel működő kétliteres Saab turbómotor. Az alkoholüzemre átállított belsőégésű motor csak néhány kisebb részletében különbözik a Saab jól ismert benzines, turbós négyhengeresétől, a csúcsteljesítménye viszont ezúttal 260 lóerő. Ezt kombinálta a Saab saját tervezésű elektromos segédhajtásával, amely egy 38 kW-os, azaz 52 lóerős villanymotorból, egy 300 V feszültségű Li-ion akkumulátorcsomagból és egy 15 kW-os (20,5 lóerős), indítómotorként és generátorként egyaránt használható villamos gépből áll. A nagyobbik villanymotor a hátsó kerekeket hajtja, míg az indítómotor-generátor indulásnál és gyorsításnál a belsőégésű motornak segít be, állandó sebességű haladásnál pedig a telepek töltéséről gondoskodik.


Galéria - kattintson a képre

A Saab prototípusa a villanymotoroknak köszönhetően sokkal fürgébb lehet, mint benzines társai, hiszen az alkoholos motor 375 Nm-es nyomatéka mellett a hátsó villanymotor ördögi, 666 Nm-es értéke is hozzá járulhat a gyorsításhoz. Ennek köszönhető, hogy az autó 0-ról 100 km/h-ra 6,9 másodperc alatt gyorsulhat fel, de ami talán még lényegesebb, a tipikus előzési manővert szimuláló 80-120 km/h-s gyorsítás mindössze 5,5 másodpercbe kerül a prototípussal. További előny, hogy városban mintegy 10-20 kilométeren át csak elektromos hajtással is használható a BioPower Hybrid, és ha az akkumulátor merülőben van, a rendszer álló helyzetben akkor is leállítja, majd induláskor újraindítja a belsőégésű motort. Így a tanulmányautó csak menet közben fogyaszt üzemanyagot, ami önmagában is durván 5-7%-os fogyasztáscsökkenést jelent.


Galéria - kattintson a képre

Sajnos a Saab által közreadott adatok alapján – és persze az alkoholüzem miatt – elég nehéz összehasonlítani a BioPower Hybrid Concept tulajdonságait más hibrid hajtású autókéval, de kétségtelenül egy újabb használható, és viszonylag egyszerűen gyártható rendszert készítettek. Az E100 üzemanyagtól eltekintve persze semmi meglepő nincs a tanulmányban, hiszen más gyártóknál már sorozatgyártású modellekben is találkoztunk ugyanilyen elrendezésű hibrid hajtóművekkel. Az viszont érdekes, bár ugyanakkor nehezen magyarázható ésszerű érvekkel, hogy a General Motorsnak ez már a harmadik hibrid rendszere, amely többé-kevésbé független a többitől, és ha igaz, mind a hármat gyártani is szeretnék. A Saab-féle megoldást állítólag egyes Opel, Cadillac és Saturn modellekben is fel szeretnék használni.