Tőkevadászaton a Lada

2006.04.06. 15:44

Oroszország második legnagyobb bankjával szövetkezett az AvtoVAZ, hogy felhajtsa a cég teljes megújításához szükséges ötmilliárd dollárnyi összeget. A VTB nevű pénzintézet elsősorban abban segédkezik a legnagyobb orosz autógyártónak, hogy megszerezze a tervezett fejlesztések végrehajtásához szükséges hiteleket.

Az AvtoVAZ új vezetése egy ultramodern, évi 450 ezer autó előállítására alkalmas üzemet szeretne felépíteni a pénzből, és vadonatúj típusokkal szeretné felváltani a jórészt igen elavult modellekből álló típusválasztékot. Az elképzelés meglehetősen merész, hiszen a Lada-eladások jelentős részét még mindig a szovjet időkben kifejlesztett típusok alkotják. A legnépszerűbb modell továbbra is a Classic néven forgalmazott, Magyarországon csak kocka-Lada néven emlegetett 2105-2107 sorozat. Emellett a Niva terepjáró, illetve a Samara és a 110-es sorozat teszi ki a csaknem egymillió új Lada fennmaradó részének zömét. Ezek közül a legmodernebb típussorozatot, a 110-est is az 1980-as évek végén tervezték, így ma már a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető korszerűnek. A legújabb típus, a Kalina egyelőre jelentéktelen mennyiségben készül, és egyelőre nem tudni, hogy képes lesz-e egyáltalán megszorongatni a helyben gyártott Dacia Logant, amely alig drágább, de az első hírek szerint sokkal jobb minőségű termék. Az AvtoVAZ vezetőségének víziója szerint az új, vélhetően a jelenlegieknél jóval drágább, de korszerűbb típusokból évi 1,2-1,5 millió darabot is el lehetne adni. Tavaly összesen 961 ezer autót értékesített a cég.

Kétségtelen tény, hogy a Ladának lépnie kell, ha meg akarja őrizni jelenlegi piaci pozícióját. Jelenleg, még övék a piacnak több mint a fele – Oroszországban tavaly 1,84 millió új autó talált gazdára –, de az utóbbi években egyre nagyobb a külföldi tervezésű járművek aránya. Ez részben a helyi összeszerelő üzemek szaporodásának, részben a fizetőképes kereslet növekedésének köszönhető, és egyes elemzők szerint a folyamat oda vezethet, hogy a külföldi márkák az évtized végére a teljes piac 70%-át is megkaparinthatják. Így valóban a fejlesztés marad a Lada egyetlen lehetősége, de egyelőre még az sem biztos, hogy sikerül összeszedni a tervek megvalósításához szükséges irdatlan mennyiségű pénzt.