Patriot: újabb puhácska Jeep

2006.04.10. 10:26

Kívülről igazi hagyományőrző hazafi, belülről azonban csak egy féljapán szabadidőautó a Jeep új modellje. A Patriot New Yorkban mutatkozott be, és finom átmenetet képez a szentségtörő Compass és a legkisebb igazi családi Jeep, a Cherokee/Liberty között.


A Patriot kívülről annyira erősen Jeep, hogy még a laikusok is azonnal beazonosíthassák: oldalról a Grand Cherokee formáit hozza a szögletes sárvédőkkel és majdnem teljesen egyenes élekkel. A meredek szélvédő és a hétlyukas, szimpla kereklámpás hűtőmaszk ugyanakkor a Wrangler vonásait idézi fel. Egyszerű, konzervatív és letisztult forma, pavlovi reflexként fogadnánk rá, hogy kőkemény terepjáró. Pedig nem az.


A platform a Compassnál és a Dodge Calibernél is használt darab, a Mitsubishi és a Chrysler közös fejlesztése, keresztben álló orrmotorhoz és első- vagy négykerék-hajtáshoz kifejlesztve. Erre épül az új Outlander, sőt, nemsokára ugyanezen az alapon érkezik az új Mitsubishi Lancer is. A Patriot esetében a Chrysler-Hyundai-Mitsubishi világmotor-család 2,4 literes, 172 lóerős változatával és fokozatmentes automatával, vagy ötsebességes kézi váltóval kombinálták, és lesz egy egyszerű alapmodell elsőkerék-hajtással, szigorúan szilárd útburkolaton való használatra. A Jeep persze nem teheti meg, hogy ne kínáljon legalább elfogadható terepjáró képességű változatokat is. Az egyszerűbb, állandó négykerék-hajtású, zárható központi differenciálműves, emelt hasmagasságú kivitelt Freedom Drive I néven hozzák forgalomba, de lesz egy komolyabb változat is Freedom Drive II néven, amelyet a CVT2L jelű váltóval hoznak forgalomba. Ez ugyanolyan fokozatmentes szerkezet, mint a többi változatba épített CVT2, de jóval rövidebb a leglassabb áttétele, így többé-kevésbé helyettesíti a felezőt is.


A Patriotot elsősorban kis családi autónak szánják – Észak-Amerikában anyukák, nagyobb gyermekek és magányosok járnak hasonló méretű típusokkal –, így fontos volt a praktikus kialakítás. Férőhelyből ugyan csak öt van, de a hátsó üléssor egy síkba dönthető a csomagtartó padlójával, és az egész rakfelületet kivehető és mosható elemekkel burkolták le, így az autó nagy és piszkos tárgyak szállításra is alkalmassá tehető.


Galéria - kattintson a képre

Elsőre nehéz megérteni, hogy minek a Jeepnek a Compass mellé még egy kompakt modell szinte ugyanazzal a műszaki tartalommal, de aligha tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, a célközönség nagyon eltérő. A Compass szinte lázadónak tűnik a Jeepek közt, míg a Patriot – ahogy a neve is mutatja – az amerikai hagyományokba burkolózik. Jó republikánus csak ilyet vesz a gyerekeinek. Azt már kevésbé könnyű megítélni, hogy Észak-Amerikán kívül hogy boldogul majd a két típus, de az a gyanúnk, Jeepesebb formavilágával, amelyet akár finom öniróniának is felfoghatunk, Európában is a Patriot lehet a befutó. Mire megérkezik hozzánk, a legújabb Jeep kap egy kétliteres VW-dízelmotort, ahogy a többi padlólemez-társa. Reméljük, hamarosan a TotálSár tesztelői is megbizonyosodhatnak róla, hogy mennyire szolgál rá a Patriot a Jeep márkanévre.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.