Egy amerikai felmérés megállapította, hogy a közúti balesetek
80%-át figyelmetlen vezetők okozzák. A feltevésnek lehet némi
igazságtartalma: a megfigyeltek között voltak, akik úgy elfeledkeztek
az autójukba szerelt kamerákról, hogy sörösdobozt és marihuánás
cigarettát lóbáltak vezetés közben.
A felmérésben részt vevő 241 autót bekamerázták, GPS-jeladóval és
helymeghatározóval, radarral és fedélzeti számítógéppel szerelték fel.
A 18 és 73 év közötti sofőrök összesen 42 ezer órát és több mint
hárommillió kilométert vezettek Észak-Virginia és Washington DC
környékén, a forgalmi eseményeket tizenhárom hónapon át rögzítették.
A 241 sofőr összesen 8295 alkalommal került vészhelyzetbe,
761-szer hajszálon múlt a baleset, 82 esetben pedig már nem sikerült
elkerülni a bajt. A legveszélyesebb sofőr négyszer karambolozott, és
ötvenhatszor menekült meg az utolsó pillanatban.
A felmérés alapján a 18 és 20 év közötti fiatalok négyszer akkora
valószínűséggel keverednek balesetbe, mint a 35 év felettiek. A
balesetek 65%-át figyelmetlenség, 22%-át fáradtság okozta, az álmos
sofőrök négy-hatszor nagyobb kockázatot jelentenek kipihent társaiknál.
A dobogó harmadik helyére, különösen az egy autót érintő törések
tekintetében, az agresszíven vezető gyorshajtók csapata kapaszkodott
fel.
A kamerákról meglepően gyorsan megfeledkeztek a kísérleti
alanyok. Az evés-ivás, sminkelés, fésülködés, öltözködés, olvasás,
telefonálás teljesen mindennapos tevékenységnek bizonyult, akárcsak a
közlekedési szabályok rutinszerű áthágása, üvöltözés, valamint a
nyilvánvalóan tiltott alkohol- és drogfogyasztás.
A felmérés készítői szerint a baleseti kockázatot megháromszorozó
sminkelés kicsit rosszabb, mint a vezetés közben bonyolított
telefonbeszélgetés, de ha már ilyesmibe bonyolódunk, inkább fogadjunk,
mint tárcsázzunk, mivel utóbbira is háromszoros a szorzó. A
legrosszabb, amit tehetünk, hogy menet közben próbáljuk felvenni a
lábtérbe borult kávéspoharat, vagy egyedül halásszuk ki a térképet a
kesztyűtartóból: ez a típusú figyelmetlenség megkilencszerezi a baleset
esélyét. Összességében bármilyen,
a vezetéstől eltérő tevékenységre történő koncentráció
két-háromszorosára emeli a baleset kockázatát.
A kutatók a következő körben szeretnének országos mintával
dolgozni, mivel most főleg elővárosi és városi közlekedőket vizsgáltak.
Az alanyok összetételén is változtatnának, több fiatalt és időskorút
figyelnének meg, hogy megértsék, miért ők vannak a legnagyobb
veszélyben.