Jointtal, sörrel a volán mögött

2006.04.24. 14:33

Egy amerikai felmérés megállapította, hogy a közúti balesetek 80%-át figyelmetlen vezetők okozzák. A feltevésnek lehet némi igazságtartalma: a megfigyeltek között voltak, akik úgy elfeledkeztek az autójukba szerelt kamerákról, hogy sörösdobozt és marihuánás cigarettát lóbáltak vezetés közben.
A felmérésben részt vevő 241 autót bekamerázták, GPS-jeladóval és helymeghatározóval, radarral és fedélzeti számítógéppel szerelték fel. A 18 és 73 év közötti sofőrök összesen 42 ezer órát és több mint hárommillió kilométert vezettek Észak-Virginia és Washington DC környékén, a forgalmi eseményeket tizenhárom hónapon át rögzítették. A 241 sofőr összesen 8295 alkalommal került vészhelyzetbe, 761-szer hajszálon múlt a baleset, 82 esetben pedig már nem sikerült elkerülni a bajt. A legveszélyesebb sofőr négyszer karambolozott, és ötvenhatszor menekült meg az utolsó pillanatban.
A felmérés alapján a 18 és 20 év közötti fiatalok négyszer akkora valószínűséggel keverednek balesetbe, mint a 35 év felettiek. A balesetek 65%-át figyelmetlenség, 22%-át fáradtság okozta, az álmos sofőrök négy-hatszor nagyobb kockázatot jelentenek kipihent társaiknál. A dobogó harmadik helyére, különösen az egy autót érintő törések tekintetében, az agresszíven vezető gyorshajtók csapata kapaszkodott fel.
A kamerákról meglepően gyorsan megfeledkeztek a kísérleti alanyok. Az evés-ivás, sminkelés, fésülködés, öltözködés, olvasás, telefonálás teljesen mindennapos tevékenységnek bizonyult, akárcsak a közlekedési szabályok rutinszerű áthágása, üvöltözés, valamint a nyilvánvalóan tiltott alkohol- és drogfogyasztás.
A felmérés készítői szerint a baleseti kockázatot megháromszorozó sminkelés kicsit rosszabb, mint a vezetés közben bonyolított telefonbeszélgetés, de ha már ilyesmibe bonyolódunk, inkább fogadjunk, mint tárcsázzunk, mivel utóbbira is háromszoros a szorzó. A legrosszabb, amit tehetünk, hogy menet közben próbáljuk felvenni a lábtérbe borult kávéspoharat, vagy egyedül halásszuk ki a térképet a kesztyűtartóból: ez a típusú figyelmetlenség megkilencszerezi a baleset esélyét. Összességében bármilyen, a vezetéstől eltérő tevékenységre történő koncentráció két-háromszorosára emeli a baleset kockázatát.
A kutatók a következő körben szeretnének országos mintával dolgozni, mivel most főleg elővárosi és városi közlekedőket vizsgáltak. Az alanyok összetételén is változtatnának, több fiatalt és időskorút figyelnének meg, hogy megértsék, miért ők vannak a legnagyobb veszélyben.