Gőzhajtású rekordautó készül Angliában

2006.05.17. 15:58

1906 óta áll Fred Marriot sebességi világrekordja, és néhányan úgy vélték, ideje lesz megdönteni.

Száz éve a Stanley Steamer nevű csónak formájú, gőzhajtású versenyautó több mint 205 km/h-val száguldott, ami 1910-ig abszolút sebességi világrekordnak számított. Azóta már a hangsebességet is sikerült átlépni a szárazföldön, de gőzhajtású autóval igazán kevesen próbálkoztak. 1985-ben ugyan született egy 234 km/h-s rekord, de ezt nem hitelesítették, így hivatalosan jelenleg is Marriot a gőzautós csúcstartó. A British Steam Car Challenge (BSCC) csapata azt a célt tűzte maga elé, hogy előbb megdönti, majd alaposan meg is javítja a száz éves rekordot. Az első lépcsőben 150 mérföld/óra, azaz 241,4 km/h fölé szeretnék javítani a külső égésű motorral hajtott szárazföldi járművek világrekordját, majd a 200 mérföld/órás, azaz 321,9 km/h-s határ áttörése a cél.

Az első lépés persze a megfelelő autó megépítése. Az Inspiration nevű jármű egy keskeny és kivételesen hosszú, és különlegesen áramvonalas burkolatú, négykerekű, amely formája alapján akármilyen sebességi rekorder típus lehetne. A szerkezet lelke a hátsó kerekek közé épített, 300 lóerős gőzturbina, amelyet egy 34 bar nyomású és 385 fokos hőmérsékletű gőz előállítására alkalmas, nagyméretű, földgázzal hevített kazán táplál. A jármű a számítások szerint elérheti a 350 km/h-s sebességet is, de hogy pontosan mire lesz képes a valóságban, azt majd a Bonneville sóstó medrében bizonyíthatja, ahol a végső rekord felállítását tervezik.