Melyik autó megbízható?

2006.06.09. 10:55

Erre a gyakori, de szinte megválaszolhatatlan kérdésre keresi a választ az amerikai J.D. Power, és Népítélet rovatunkon keresztül mi is. A módszerek szükségképpen különböznek, az eredmények valamivel már kevésbé.


Az év meglepetése a Porsche...

A J.D. Power az egyik legismertebb független piaci elemző cég, amely rendszeresen közöl fogyasztói felméréseket mindenféle témákban. Az egészségbiztosítástól a telefonszolgáltatáson keresztül a háztartás elektronikáig mindenről készítenek statisztikai elemzéseket. Autókról is, most például az új gépjárművet vásárló amerikaiakat kérdezték róla, hogy mi a véleményük új szerzeményükről 90 napi használat után, elsősorban megbízhatósági szempontból, bár az idén már a bosszantó tervezési hibák is beleszámítanak a végeredménybe. Több mint 63 ezer tengeren túli vásárló nyilatkozott, és átlagosan 124 hibát találtak 100 autóra vetítve.


...a Hyundai...

Az idei eredmények érdekessége, hogy megdőlni látszik a Lexus és a Toyota évek óta tartó egyértelmű fölénye. A márkák rangsorában a Porsche az első, és csak második a Lexus, majd egy újabb meglepetés, a Hyundai következik, maga mögé utasítva a Toyotát. Az ötödik meglepő módon a Jaguar lett, amelyről a korábbi eredmények alapján úgy tűnt, viszonylag macerás autókat készít. A két legmegbízhatóbb típusnak holtversenyben a Porsche Cayman és a Lexus LS430-as bizonyult, itt száz autóra csak 91 panasz érkezett. A sereghajtók listája talán még meglepőbb, bár mindenképp érdemes megjegyezni, hogy a felmérésben számos, Európában nem pont a megbízhatósága miatt népszerű márka – például a Peugeot, a Renault, a Citroën, a Fiat vagy az Alfa Romeo – egyáltalán nem szerepelhetett, mivel ezeket Észak-Amerikában nem forgalmazzák.


...és a Jaguar volt az idei J.D. Power felmérésen.

Az utolsó így a Land Rover lett, száz autónként 204 panasszal, majd az Isuzu, a Volkswagen, a Hummer és az Amerkában javarészt GM-Daewoo típusokat forgalmazó Suzuki következik a sorban. Különös, de a Porschét leszámítva németek mintha kissé lemaradtak volna: olyan nagynevű márkák, mint a Mercedes, vagy a BMW, csak a lista második felébe fértek be, bár úgy tudjuk, ez nagy részben a kiforratlan fedélzeti elektronikáknak, és nem a tapintható minőség hiányának köszönhető.


Nálunk még mindig a Lexust tartják a legmegbízhatóbbnak, de...

Ha már az autók minőségéről esik szó, érdemes egy pillantást vetni a magyarországi helyzetre is. Forrásként a Népítélet rovat adatait használtuk fel, ahol az értékelési szempontok között a megbízhatóság is szerepel. Igaz, hogy ezúttal jóval kisebb a minta – az értékelések száma épp csak közelíti a húszezret – és régebbi típusok adatai is szerepelnek a rendszerben, mégis van néhány közös pont a J.D. Power eredménylistájával. Az Önök véleménye szerint egyértelműen a japán autók a legmegbízhatóbbak: az első ötbe a Lexus, a Toyota, a Mazda, a Honda és a Suzuki fért bele.


...a sor végére mindenütt a Land Rover kerül.

A Hyundai itt is eléggé elöl végzett, a hatodik a sorban, megelőzve a Mitsubshit és a Nissant, majd a koreai Chevrolet, a Subaru, a Daihatsu, és megint két koreai, a Kia és a Daewoo következik a sorban. A továbbiakban is elég egyértelmű csoportokra oszlik a megbízhatósági rangsor. A legjobb európai, az Audi a 14., és rögtön utána következik a többi német prémium-márka: a BMW a Mercedes, a Smart, a Porsche és a Volvo. Ezután a német érdekeltségű tömeggyártók következnek Ford, Volkswagen, Opel, Škoda, Seat sorrendben, a sor végén pedig a brit, francia, olasz és kelet-európai márkákkal találkozhatunk.

Ha a rendszerváltás előttről származó KGST-termékeket nem nézzük, újabb egyezéssel találkozhatunk a Népítélet véleményei és a J.D. Power felmérés között: a Land Rover nálunk is csak az utolsó helyre jó, bár itt a Peugeot, a Citroën, a Renault és a Saab teszi teljessé az öt sereghajtó listáját. Feltétlenül érdemes még megemlíteni a Dacia márkát, amely az abszolút sorrendben a Tavria után a második legrosszabb pontszámot kapta, de az újabb modellek – a Supernova és a Logan – minősítései alapján a lista elején volna a helye.