Type 119c: Lotus lóerők nélkül

2006.07.13. 14:49

A brit gyártó nem csak sportkocsi-készítésben verhetetlen: évek óta fejlesztenek járműveket gravitációs versenyekre. A nagyképűen hangzó kifejezés az angolszász világban szappanosláda-versenyzésként ismert játék modern utódját fedi.


Galéria - kattintson a képre

Ezt a kikapcsolódási formát még múlt század közepén találták ki barkácsoló kedvű apukák és autók után epekedő gyermekeik számára. A lényeg, hogy egy kerekekkel felszerelt eszközzel egy rámpáról vagy természetes lejtőről indítva, mindenféle külső segítség nélkül ki jut el hamarabb a célvonalig. A járművek eleinte csupán egy egyszerű faládából és négy rájuk eszkábált kerékből álltak – innen ered a szappanosdoboz-verseny kifejezés is. A korszerű változatban persze szigorúbb szabályok vonatkoznak a versenygépekre, így lennie kell bennük megbízható kormány- és fékrendszernek is. A siker érdekében a legtöbben ma már az autóversenyzésből, illetve a repülőgép-iparból származó technológiákat is felhasználják.


Galéria - kattintson a képre

A Lotus Type 119c is szénszálas műanyag, alumínium-ötvözet és titán alkatrészekből készült, áramvonalas formája pedig szélcsatorna-kísérletek nyomán nyerte el végleges formáját. Az egész szerkezet nem nyom többet 50 kilogrammnál, és a bemutató helyszínéül szolgáló Brooklands Museum Soapbox Derby 1,1 kilométeres lejtőjén a számítások szerint több mint 55 km/h-val is száguldhat majd. A győzelem persze egyáltalán nem garantált, hiszen ugyanezen a versenyen amatőrök és egyetemi csapatok mellett több más gyári csapat is próbálkozik: a Ford, a Lola és a GM Europe brit márkája, a Vauxhall is elindítja saját csúcstechnikás szappanosdobozát.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.