Gyorsít költségcsökkentési programján a Ford

2006.09.18. 12:59

Egyre nagyobb a baj, így a Ford amerikai dolgozóinak biztosan fájni fognak azok az intézkedések, amelyek révén az autógyártó ismét nyereségessé szeretné tenni magát. Első körben az idén eddig utcára tett négyezer irodai dolgozó után kirúgnak vagy nyugdíjaznak még tízezret, a korábbi tervekben is szereplő gyárbezárásokat, amelyek 25-30 ezer gyári munkástól szabadítják meg a Fordot, 2012 helyett 2008-ig befejezik. Összesen kilenc gyárban áll meg a termelés, így a Ford észak-amerikai gyártókapacitása csupán 3,6 millió autó előállítására lesz elegendő, ami 26%-os csökkenést jelent, bár jelenleg úgy néz ki, ez is bőven több lesz, mint amennyit a Ford ki tud használni.

Mindez a számítások szerint 2008-ra éves szinten 5 milliárd dolláros megtakarítást jelenthet, bár úgy néz ki, az idén minimum ugyanennyi pénzt el is visz a gyártótól. Az eladások folyamatos csökkenését a Ford az amerikai típuspaletta 70%-os megújításával szeretné elérni. 2008-ig elsősorban a kis hobbiterepjárók és átmeneti járművek piacán szeretné megerősíteni a pozícióját a cég, bár a Super Duty és F-150 kisteherautókat is lecserélik a következő három év során. Emellett új luxusmodellekkel jelentkeznek a Lincoln révén, és a kisautók piacán is megújulásra készül a Ford, bár ez utóbbi fejlesztések csak 2008 után érnek be.

Hogy hosszabb távon mit érnek majd az erőfeszítések, azt persze nehéz volna most megjósolni, viszont egész biztos, hogy az átalakítások felgyorsítása a közeljövőben egy vagyon kerül. Már most tudni lehet, hogy az idei átszervezési költség sokkal magasabb lesz, mint az előzetes becslésekben szereplő 3,8 milliárd dollár, bár pontos összeget egyelőre senki nem mer mondani. Az első irányadó adatokat a következő hónap során, harmadik negyedéves jelentésében közli a Ford, de a részvényesek aligha fognak örülni.