Szupertiszta dízelmotort ígér a Honda

2006.09.26. 12:19

Egy újfajta nitrogén-oxid katalizátort fejlesztenek a japánok, hogy az amerikai károsanyag-kibocsátási normákat is teljesíthesse következő dízelmotor-generációjuk.

A feladat viszonylag egyszerűen hangzik: a levegő nitrogénjéből és oxigénjéből a dízelmotor égésterében nitrogén-oxidok keletkeznek, amelyeket vissza kell alakítani nitrogénné és oxigénné. Ebbe azonban a legtöbb nagy autógyártónak beletört eddig a bicskája. Többféle eljárással próbálkoztak. Vagy gázolajjal igyekeztek ártalmatlanná tenni az előzetesen összegyűjtött nitrogén-oxidokat, vagy ammóniatartalmú adalékanyagok hozzáadásával próbálták megtisztítani a kipufogógázt, de önmagában egyik módszer sem bizonyult elég hatékonynak. A Honda gyakorlatilag a két eljárás kombinációját igyekszik megvalósítani. A katalizátor tárolja a nitrogén-oxidokat, és amikor gazdagabb keverékkel üzemel a motor, a kipufogógázban található vízből és szén-dioxidból hidrogént, majd ennek segítségével a raktározott nitrogén-oxidok egy részéből ammóniát állít elő. Az ammóniával azután a nitrogén-oxidok maradékát is nitrogénné és oxigénné redukálja. A Honda szerint ezt az eljárást részecskeszűrővel és oxidációs katalizátorral együtt használva olyan szériagyártású dízelmotort tudnak készíteni 2009-re, amely megfelel a legszigorúbb amerikai környezetvédelmi normáknak is, azaz károsanyag-kibocsátását tekintve egyenértékű lehet a legkorszerűbb benzinmotorokkal.

A kísérletek egyelőre a jól ismert, 2,2 literes Honda dízelmotorral folynak, de ha ezzel elérik a kívánt eredményeket, akkor alighanem bővülni fog a japán gyártó dízelmotor-kínálata.