5,8 milliárd dolláros negyedéves veszteség a Fordnál

2006.10.25. 11:10


Az óriási terepjáróknak a magas benzinár miatt befellegzet, a többi Fordot meg eddig sem vették túl sokan Észak-Amerikában

Az amerikai gyártó nagyobbat bukott egyetlen negyedév alatt, mint az elmúlt 14 évben bármikor. A nettó vesztesége 5,8 milliárd dollárra rúg, ami még egy ekkora vállalkozásnál is csődhelyzettel fenyeget. Az egyetlen kicsit is biztató adat, hogy az iszonyú mértékű deficit nagy része – mintegy 4,6 milliárd dollár – egyszeri kiadásokból jött össze, amelyek a gyárbezárásokkal és a létszámleépítésekkel kapcsolatosak. Ugyanakkor egyetlen negyedévre a fennmaradó 1,2 milliárd dolláros veszteség, amely a működésből származik, még mindig veszélyesen nagy összegnek tűnik.

A legnagyobb gondot a Ford számára az amerikai autógyártó részleg jelenti, amelynek fenntartása egyetlen negyedév alatt 2 milliárd dollárt vitt el, jórészt a gyártó piacvesztése, és az ezt kompenzálni hivatott árkedvezmények miatt. A másik problémaforrás a Jaguar és a Land Rover. A két brit márkának köszönhetően a Ford luxusautó-gyártó üzletága, a Premier Automotive Group 593 millió dollárnyi veszteséget hozott. Ezek mellett az ázsiai és afrikai részlegek 56 millió dolláros vesztesége, a Ford of Europe 13 milliós deficitje és a Mazda profitjának csökkenése szinte fel sem tűnik. Egyedül a Ford hitelintézete és egyéb autóipari tevékenységei hoztak néhány százmillió dollárnyi nyereséget, de ez messze nem elég ahhoz, hogy a mérleg pozitív irányba lendüljön.

Pesszimista elemzők már a hamarosan bekövetkező csődről beszélnek, mondván, hogy ekkora veszteségek mellett a Ford képtelen lesz kitartani addig, amíg a költségcsökkentő intézkedések hatása érezhetővé nem válik. Lehet, hogy a világ egyik legnagyobb autógyártójának csődjéről beszélni még korainak tűnik, de az biztos, hogy a cég vezetése lépéskényszerben van. Ha nem találnak valamilyen gyors és hatásos megoldást a veszteségek csökkentésére, az bizony akár a Ford teljes összeomlásához is vezethet.