A GT halott. És a GT is.

2006.11.01. 15:04

Az utóbbi évek joggal nevezhetők a szupersportautók reneszánszának, de az idén felhők gyűltek a horizontra. Mit felhők, pusztító szupercellás viharok . Két nagyszerű, a versenymúltba lógó lábú autó is az enyészeté lett az idén. Nincs többé Ford GT. Nincs többé Porsche Carrera GT.


Jean Harlow

Talán ez a világ rendje. Ahogy a Mátrix 3-ból megtudtuk, minden aminek kezdete van, van vége is. És ha örökké gyártanák a Carrera GT-t, akkor lehet, hogy megkopna a varázsa. James Deant se ismertük reszketeg vénembernek, ugye, Jean Harlow-t sem öregasszonyak. És gondolni kell arra is, hogy az egy-egy példányért kúriák árát kifizető tulajdonosok egy végtelenbe nyúló gyártási ciklus minden évétől egyre jobban csikorgatnák fogukat, hiszen autóik értéke a pelyváéval konvergálna.

De mégis.

Egyszeri autóbuziként mennyivel szebb lenne egy olyan világ, ahol a szupersportautókat örökké gyártják. És ha én adtam volna el a YouTube-ot a Google-nek, akkor most akár Ferrari F40-et is vehetnék újonnan. Vagy McLarent! De így minek a meggazdasodást várni? Hogy vehessek majd egy porrá taposott romot valami hiperaktív dotkommilliomostól, ha megunta?


Ford GT

A Ford GT a közelebbi halál, alig egy hónapja, szeptember 21-én készült el az utolsó (4038.) darab, az autót hamarosan anyaméhe, a wixomi összeszerelőüzem is követi a sírba. Az autót Camilo Pardo tervezte 2002-ben. Bár sok dolga nem volt, a GT szinte megkülönböztethetetlen legendás elődjétől, a négyszeres Le Mans-győztes Ford GT40-től. Persze hízott egy kicsit, 13 százalékot, mint ahogy tulajdonosaikkal együtt minden autó hízik , de ahogy Jay Leno, az autó nagy barátja mondta , "ha én híztam volna 13 százaléknyit 1966 óta, le lennék nyűgözve". A GT Európában Jeremy Clarkson révén vált hírhedté, aki kifogott egy különösen elátkozott modellt. Az elektronikája rosszabb volt, mint egy tűzfal nélkül a hálózaton felejtett PC, vissza is vitte a Fordnak. Aztán persze visszavásárolta. Hogy miért? Mert újra ránézett. És a Ford GT-re ránézni elkerülhetetlen szerelembe eséssel jár. Nézzék hát ezt a gyönyörű halottat, ezt a karcsú, egyszerű, szerethető szupersportautót, és morzsoljanak el pár könnycseppet, mert ilyen úgyse lesz még egy.


Porsche Carrera GT

Persze a Porsche Carrera GT sem ráepoxizott szpojlerekből ismeri az autóversenyzést. Az autó elődje a megbízhatatlan Porsche 911 GT1 Le Mans-versenyautó volt, ami elől az 1998-as versenyen kidőlt a BMW V12, kidőlt a villámgyors Toyota GT One, és kidőltek a Mercedesek is, így megszerezte a Porsche tizenhatodik, egyelőre utolsó győzelmét. De utódja, a Carrera GT, versenyautóként halálra volt ítélve. Mellette cseperedett fel ugyanis az Audi R8, az utóbbi idők pusztítóan sikeres Le Mans-prototípusa, és a legenda szerint Ferdinand Piëch Volkswagen-nagyúr és Porsche-nagyrészvényes/családtag nem akart az autónak házon belüli riválist.


Marlene Dietrich

A Carrera GT így utcai autóvá alakult, tele a klasszikus mechanikát dicsőítő, évtizedekkel a jövőből ideküldött holmival. Furcsa szerzet. Úgy érzéki, hogy vág a gyilkos precizitása. Úgy szexi, mint az Alien-filmek idegene. Úgy kívánatos, hogy közben az életünkre tör. Úgy erotikus, ahogy Sascha Vykos . A Carrera GT nem a nép szupersportautója volt. És technologista, érzelemmentes autónak nevezték, de nem az volt. Marlene Dietrich volt. Könnycseppek érte, tengernyi, tengernyi. Májusban gyártották az utolsót.

Mi jöhet még ezután? Christian von Koenigsegg elmegy reklámfilmet rendezni? Horatio Pagani meg hegedülni?

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.