A közúti jelzések számának drasztikus csökkentésével kísérleteznek az Európai Unió nyugati felén.
A projekt kiagyalója, a holland Hans Monderman szerint a
túlszabályozás csökkenti a sofőrök mérlegelési lehetőségét, és ezzel a
felelősségtudatukat is, így gyakrabban mennek bele veszélyes
helyzetekbe. Elmélete szerint a táblák és lámpák mellőzése oda vezet,
hogy a vezetők több figyelmet fordítanak a forgalmi helyzetre, és ezzel
csökkenhet a baleseti kockázat. Ez azonban szimulációkkal szinte
bizonyíthatatlan, így egy nagyszabású kísérletbe fogtak, hét kisebb
város közlekedését alakítják át úgy, hogy minél kevesebb legyen a tábla
és a lámpa. A nagyobb, egyenrangú kereszteződéseket körforgalommá
alakítják, míg másutt a jobbkéz-szabály lesz az egyetlen iránymutató
előírás. A hollandiai Drechtenben már meg is kezdték az átszervezést. A
korábbi 18 lámpás kereszteződésből már csak kettő maradt, és a táblák
több mint felét is eltávolították az utakról.
Ahhoz, hogy kiderüljön, az elmélet helyes-e, persze még hosszú évekre van szükség, de ha végül beválik az új forgalomszervezési elv, akkor alighanem hamar elterjed majd, hiszen hosszú távon olcsóbb, és a közlekedés összes résztvevője számára egyszerűbb, mint a jelenlegi, lámpák és táblák erdejét követelő módszer.
