Motortervezői ámokfutás: itt a 9 hengeres W-motor

2007.01.17. 13:02

Mindenki tudta, hogy lehetséges, mégsem próbálkozott vele senki, egészen mostanáig.


A képeken látható W9-es motor sem egy autógyártó mérnökeinek agyszüleménye, hanem egy végzős diáké Svédországból, aki diplomamunkája részeként tervezte meg és gyártatta le a három hengersoros és hengersoronként három hengeres szerkezetet. Thomas Johansson alkotása amúgy vérbeli versenymotor. Rrövid löketének és könnyű dugattyúinak köszönhetően elvben akár 12 500-as percenkénti fordulatszámot is elérhet, ugyanakkor meglehetősen tömör építésű és csupán 118 kilogrammot nyom. A számítások szerint a 2977 köbcentiméteres, 2x60 fokos hengerszögű motor 526 lóerőt ad le 10 700-as fordulatszámon, a csúcsnyomatéka pedig 380 Nm 7200-nál.


Annak ellenére, hogy az egész tervezetnek nincs sok értelme, hiszen a bonyolult, 36 szelepes, alkohollal vagy E85 alkohol-benzin keverékkel működő motor látszólag semmiféle előnyt nem nyújt egy hagyományos V8-assal szemben, lehetséges, hogy a W9-es akár a kisszériás gyártásig is eljuthat. Johansson mindenesetre talált befektetőket a prototípus legyártásához, és a projekt honlapján azt írja, hogy szeretné minél megbízhatóbbá tenni szörnyszülöttjét.