Mazda Hakaze: mindenre jó fövenyjáró

2007.02.05. 11:52

A Genfben bemutatkozó sárga négykerekű a japánok idei tanulmányautó-sorozatának harmadik tagja. A Mazda már a 2005-2006-os autókiállítási szezonban is egész tanulmánysorozatot készített: csináltak egy-egy koncepcióautót a japán , az európai és az amerikai vásárlók szája íze szerint.


Galéria - kattintson a képre

Az idei évre továbbfejlesztették ezt a gondolatot: négy tanulmányt készítenek – Észak-Amerikában kettőt is bemutattak –, és bár ezúttal is külön gondoltak az egyes nagy piacok vásárlóira, ezúttal igyekeztek ugyanazt a formanyelvet alkalmazni az összes járművön. Az új formavilág a Nagare nevet kapta, ami japánul áramlást, folyamot jelent. Az alapötlet, amelyet Laurens van den Ackernek, a Mazda formatervezési főnökének tulajdonítanak, egyszerű. A tanulmányautók szimpla alapformáit a felület áramvonalakra emlékeztető bordáival dobják fel. A Hakaze esetében is bevetették ezt a trükköt, így anélkül sikerült megteremteni a kapcsolatot a Nagare és a Ryuga típusokkal, hogy az újdonság akár egy picit is hasonlítana rájuk.


Galéria - kattintson a képre

A Hakaze tervezésénél igyekeztek figyelembe venni az európai piacon tapasztalható trendeket. Kontinensünkön egyre népszerűbben a kompakt, így városban is használható, de tágas és könnyen variálható, többcélú járművek, amelyek nemcsak a mindennapokban bizonyulnak hasznosnak, de egy-egy kirándulás alkalmával is élvezetes és hasznos társai lehetnek akár egy kisebb családnak is. A Hakaze pontosan ilyen. 4,42 méteres hosszával, 1,89 méteres szélességével és 1,56 méteres magasságával valahol egy hagyományos ötajtós kompakt és egy kisebb egyterű közé esik, 2,3 literes turbómotorja, négykerék-hajtása és kézzel is kapcsolható automata váltója révén kellemes vezetési élményt ígér, alaphelyzetben 400 literes, többszintes és könnyen bővíthető csomagtere pedig igazán praktikusnak mutatja.


Galéria - kattintson a képre

A hivatalos megfogalmazás szerint elsősorban harmincas-negyvenes éveikben járó, kalandkereső, extrém hobbiknak hódoló európaiaknak készült a Hakaze, ezért úgy alakították ki, hogy otthonos legyen, de ugyanakkor ne jelentsen problémát néhány nedves vagy piszkos tárgy bepakolása és szállítása sem. A középkonzolra függesztett ülések mindegyike külön-külön mozgatható előre-hátra, sőt, a hátsó ülések az elsők alá is becsúsztathatók, így meglehetősen nagy tér marad a csomagok számára. A csomagtartó kétfedelű: felül bőr bevonatú, de alatta egy kisebb, gumi borítású üreg található, amelynek a fedelét a hátsó ülések helyére lehet hajtani, így a fél autót elfoglaló, könnyen tisztítható padlózatú raktér alakítható ki. Ráadásul az üvegtető hátsó fele két részletben kivehető, és a csomagtartó alatti fiókba rejthető, így akár egész magas tárgyak – például hegyikerékpárok – is elférnek odabent. A beszállást és a pakolást magasra nyíló hátsó ajtó és a két hatalmas, felfelé nyíló oldalajtó segíti.


Galéria - kattintson a képre

A Hakaze igazi tanulmányautó abban az értelemben is, hogy teletömték ma még szokatlan elektronikus szerkentyűkkel. Tükrök és kilincsek nincsenek. Az autó mögötti forgalmat kamerákon, és egy kis kijelzőn keresztül kísérheti figyelemmel a sofőr, az ajtók pedig érintésre nyílnak, ha a közelben van a kulcsként is funkcionáló sokfunkciós eszköz. Ez utóbbi egyébként adathordozó is, amelyet a középkonzolba helyezve az otthoni számítógépről áthozhatók az adatok – navigációs térképek, zeneszámok, filmek – az autóba, sőt, a középkonzolba dugva ez szolgál váltókarként is. Az autó legtöbb kiegészítő funkcióját a középkonzolon fénylő három érintésérzékeny sávval lehet szabályozni. Itt állítható egyebek közt az ülések helyzete, a beépített hifi paraméterei és a hűtés-fűtés állapota is.

Az új tanulmány ebben a formájában biztosan nem kerül szériagyártásba, de Genfben kiváló közönségcsalogató lehet, és néhány, elsőként itt megvalósított ötlettel később talán a szériagyártású Mazdákban is találkozhatunk majd.