Hyundai Qarmaq: guruló anyagpróba

2007.03.08. 15:43

A koreaiak Genfben bemutatott terepkupéja több, mint egyszerű formatanulmány: új anyagokat és gyártási eljárásokat próbálhattak ki, és mutathatnak be a segítségével. A tervek kivitelezésében a General Electric műanyaggyártó részlegével, a GE Plasticsszal működött együtt a Hyundai.


Galéria - kattintson a képre

Az autó átlátszó felületeit például teljes egészében műanyagból, pontosabban a Lexan nevű polikarbonátból készítették, amely sokkal rugalmasabb, mint az üveg, és csupán fele olyan nehéz. Ráadásul az átlátszó műanyagok legnagyobb problémáját, a karcolódásra való hajlamot is sikerült megoldani egy speciális felületi réteg segítségével, amely egyben az ultraviola sugárzást is visszaveri, megvédve az ablakok anyagát az öregedéstől, és csökkentve az utastér felmelegedését. Többek közt a Lexan alkalmazása tette lehetővé az ajtók alsó feléig lehúzódó oldalablakok kivitelezését is, ilyen komplikált formákat ilyen sérülékeny helyeken üvegből aligha tudtak volna kivitelezni.


Galéria - kattintson a képre

Emellett a karosszéria többi eleme is műanyagból készült, méghozzá néhol szokatlanul nagy, egybefüggő elemekből. Az autó első lökhárítója és első sárvédőlemezei például egyetlen elemből állnak, és hátul is hasonló a helyzet. Ezekkel a megoldásokkal durván 60 kilogarmmos súlymegtakarítást értek el a tanulmányautón, és jelentősen csökkentették a karosszéria előállításának idejét és költségeit. A Hyundai tervei szerint a Quarmaqon demonstrált technológiákat 2008-tól már sorozatgyártású autókon is alkalmazzák majd.


Galéria - kattintson a képre

A Hyundai európai formatervező stúdiójában elkészített tanulmány persze akkor is épp elég érdekes, ha nem tudjuk, miből készült. A 4,48 méter hosszú, 1,98 méter széles és 1,62 méter magas autó formaterve igazán sportos, agresszív hatást kelt, különösen a hasonló méretű szabadidőautókhoz képest. A tervezőknek ráadásul azt is sikerült elérniük, hogy a négyszemélyes utastárbe a kétajtós alapforma ellenére is könnyedén be lehessen szállni. Ugyanúgy apró segédajtókat alkalmaztak, mint a Mazda az RX-8-ason, csakhogy ezek csukott állapotban teljesen beleolvadnak a karosszériába, és tolóajtóként csúsznak el az útból, ha erre szükség van.

Az átlátszó tető és a világos kárpitozás miatt az oldalról meglehetősen zártnak tűnő karosszéria belülről eléggé levegős, tágas benyomást kelt. Sajnos a Quarmaq motorjáról csak annyit árultak el, hogy dízelüzemű, és megfelel az Euro5 károsanyag-kibocsátási szabványnak is.