Újra egymásra talált a Lada és a Fiat?

2007.07.06. 11:45


Az utolsó Fiat 124-es leszármazott, a ma is kapható Lada Classic

Az AvtoVAZ vezetése egy új, közös motorgyártó üzem felállításáról kezdett tárgyalni az olaszokkal. A 800 millió dolláros vegyes vállalat felállításának ötlete az orosz féltől származik, de a Fiat részéről állítólag pozitív fogadtatásra talált a felvetés. Ha a két cég valóban megköti a megállapodást, akkor egy évi 450 ezer motor előállítására alkalmas, korszerű üzem épülhet az AvtoVAZ gyártelepén. Arról egyelőre nem nyilatkozott az orosz gyártó szóvivője, honnan szereznek pénzt a tervek megvalósítására, de több mint valószínű, hogy állami segítségben reménykedik a cég vezetése.

Az AvtoVAZ gyártelepet az 1960-as évek végén a Fiattal közösen építette fel a szovjet állam, és az első típusok is az olasz gyártó egyik modelljén, az 1966-ban bemutatott 124-esen alapultak. A Fiat és az AvtoVAZ kapcsolata azonban később megszakadt, és a rendszerváltás után az orosz gyártó részben saját erőből, részben a General Motors segítségével próbált meg korszerűbb modellpalettát és motorválasztékot kiépíteni. Az amerikai céggel azonban megromlott a kapcsolat, így új szakmai partner után kellett nézni.

Korábban úgy tűnt, hogy a Lada típusok gyártóját a Renault vásárolhatja meg, de a PSA és a Porsche neve is felmerült a lehetséges befektetők között. A Lada jelenleg egy új, korszerű kompakt modell, a C kifejlesztésén dolgozik a kanadai-osztrák Magna-Steyr segítségével, de ahhoz, hogy hosszabb távon is talpon maradhasson, mindenképp szüksége van egy komoly fejlesztési potenciállal bíró nyugat-európai vagy távol-keleti partnerre.