Zuhanórepülésben a magyar autópiac

2007.07.13. 13:40

A féléves eredmények a korábbiaknál is erősebb keresletcsökkenést mutatnak az új autók iránt. A helyzetre jellemző, hogy a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint az eladási lista első tíz márkája kivétel nélkül gyengébben szerepelt az idén, mint 2006 első felében. A teljes piac 11.2%-ot zsugorodott: június végéig összesen 85710 új autót adtak el a gyártók hivatalos képviseleteiken keresztül.

Az élen a sorrend, ahogy évtizedek óta, változatlan, de a Suzuki előnye viszonylag gyorsan olvad. Az egyetlen, Magyarországon termelő gyártó az első félévben komoly veszteségeket volt kénytelen elszenvedni: 15445 autót tudtak eladni, 17,5%-kal kevesebbet, mint 2006 első felében. Így a piaci részesedésük is tovább csökkent, 19,4-ről 18%-ra. Az Opel ugyanakkor erősíteni tudott a helyzetén: 9736 autót értékesítettek, így eladásaik 8,7%-kal estek vissza, kevesebbel, mint a teljes piac, azaz 11-ről 11,4%-ra növelték a részesedésüket. Az utóbbi évek nagy nyertese, a Ford is hasonló helyzetben van: 8573 autón adtak túl, ami abszolút értékben ugyan 7,5%-os visszaesést jelent, de ugyanakkor 10%-ra nőtt a részesedésük az összes eladásból.

A tizes lista további helyein a Skoda (7200 autóval, -15,2%-os növekedéssel, 8,4%-os piaci részedéssel) , a VW (7084, -13,3%, 8,3%), a Toyota (6120, -5,86%, 7,1%), a Peugeot (3929, -7,44%, 4,6%), a Renault (3698, -32,3%, 4,3%), a Chevrolet (3321, -27,4%, 3,9%) és a Citroën (2875, -11,2%, 3,4%) áll. Az adatokból látható, hogy a Suzuki mellett a Renault, a Chevrolet, és a VW csoport két húzómárkája, a Skoda és a Volkswagen eladásai estek vissza a piac zsugorodását meghaladó mértékben. Érdekes, hogy a kisebb márkák közt bőven akadt olyan, amely abszolút értékben is növekedést produkált: a Honda például 27,4%-kal több autót adott el, mint 2006 első félévében, de Seat (+3,8%), a Nissan (+20%) és a Kia (+45,1%) is hasonlóan jól szerepelt. Az ellenpontot épp az amúgy is gyengén szereplő Renault másodmárkája, a Dacia képviseli: tavaly még 1617 autót tudtak eladni, az idén viszont már csak 576-ot, ami elképesztő, 64,4%-os zuhanást jelez.

A jelenség magyarázatát a kategória-eladási adatokban találjuk. A visszaesés kizárólag a kisebb, és ennek megfelelően olcsóbb modellek gyártóit érinti. Miniautóból 1528 példány fogyott, azaz 33,7%-kal kevesebb, mint tavaly, családi használatra is alkalmas kiskocsiból a tavalyi 47498 helyett csupán 36691-et adtak el, azaz 22,8% a visszaesés, a kompakt modellek iránti kereslet pedig 8,6%-kal lett alacsonyabb. Ezen kívül csak a középkategória eladásai csökkentek viszonylag jelentéktelen mértékben, 3,9%-kal, az összes többi kategóriában nőtt a kereslet.

Az MGE adataiból lényegében az derül ki, amit már eddig is sejtettünk. Elsősorban az alacsonyabb jövedelmű, jórészt kölcsönből gazdálkodó újautó-vásárlók száma csökkent, részben a növekvő inflációnak, részben a kormány megszorító intézkedései révén csökkenő reáljövedelmeknek köszönhetően. Ráadásul az adózási szabályok változása miatt valamivel könnyebb és olcsóbb lett külföldről használt kisautót behozni, aminek szintén jelentős szerepe lehet az eredmények alakulásában.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.