Leleplezték a Mitsubishi Evo X-et

2007.10.01. 12:40

Nincs több tanulmányautó, prototípus és beetető fotó. Most a Mitsubishi sportszedán csaknem minden titkát elárulták a gyáriak, a fotókon pedig már a legvégső japán szériaváltozatok láthatók, amelyeken minden részlet a helyére került.

A többes szám nem tévedés, a Lancer Evo X-nek ugyanis a kezdetektől két változata lesz kapható Japánban. A minden jóval felszerelt GSR és a majdani versenyváltozatok alapjának szánt, egyszerűbb, de lényegretörőbb RS.

A két kivitel közt persze csak apró különbségek vannak, eltérő fényszórók, kényelmi és biztonsági felszereltség, különböző belső tér. A GSR-ben kétfokozatú légzsákokat találunk, van hozzá esőérzékelős ablaktörlő, gázkisüléses, kanyarba világító fényszórók, fedélzeti számítógép hifivel és navigációval, valamint kulcs nélküli indítás. Ugyanakkor a jóval nyersebb RS-ben jobb tartású Recaro üléseket találunk, és persze a hiányzó kényelmi berendezések is előnyt jelentenek, ha a cél a köridő megdöntése. A lényeg, azaz a motor, a váltó, a karosszéria és a hajtáslánc azonban mindkét változaton azonos.


Galéria - kattintson a képre

Az Evo X lényegében teljesen új konstrukció, bár láthatóan igyekeztek megtartani, illetve továbbfejleszteni az elődmodellek legjobb tulajdonságait. A legendás 4G63 jelű motort a 4B11 jelzésű vadiúj négyhengeressel váltják fel, de a váltás az adatok alapján nem lesz nagyon feltűnő. Az új motor kétliteres, turbófeltöltéses és 295 lóerős, egyedül a csúcsnyomaték nőtt meg jelentősen: a korábbi 355-ről 422 Nm-re nőtt a csúcsérték.

Sokkal szembetűnőbb a GSR-hez kínált új váltó. A hatsebességes, dupla kuplungos, Twin Clutch SST jelzésű szerkezet automataként és kézzel kapcsolgatva egyaránt használható, és állítólag legalább olyan rángatásmentesen működik, mint a Volkswagen eddig etalonként emlegetett DSG-je.

Az RS változathoz persze kézi váltó jár, méghozzá meglepő módon egy ötsebességes szerkezet: a Mitsubishi szerint ezt úgy méretezték, hogy könnyedén elviselje az új motor okozta nagyobb terhelést is. A nyomatékos turbómotor mellett persze majdnem mindegy, hogy a váltó hány sebességes, de ma már ritka, hogy egy ilyen drága és sportos modellben ne lehessen hatodikat kapcsolni.


Galéria - kattintson a képre

Szintén a kényelmesebb GSR kiváltsága az S-AWC jelzésű, összkerékhajtáshoz kifejlesztett stabilitás-ellenőrző rendszer, amely nemcsak a fékeket és a motor vezérlését befolyásolja, de a hajtónyomaték elosztását is az egyes kerekek között, és beállítható jól tapadó aszfaltos, csúszós - nedves vagy laza -, illetve havas-jeges útviszonyokhoz.

Az új karosszéria kialakításánál is igyekeztek jobbat alkotni a korábbiaknál, így az Evo X nemcsak szebb, de sokkal merevebb is, mint közvetlen elődje. A csavarási merevsége 40, a hajlítási 60%-kal lett nagyobb,

miközben a tömege nem változott sokat, és a tömegközéppontja sokkal lejjebb került az alumínium tetőlemeznek és sárvédő-lemezeknek köszönhetően. A kedvezőbb súlyelosztást segíti az is, hogy az új motor 12 kilogrammal könnyebb lett. Emellett a stabilitás javulása várható a szélesebb nyomtávtól és hosszabb tengelytávtól is.

A Mitsubishi láthatóan számos részletet elárult új típusáról, de azokat, amelyekre a leginkább kíváncsiak lettünk volna, egyelőre nem. Így nem tudjuk, hogy az Evo X hogyan gyorsul, mekkora végsebesség elérésére képes, és azt sem, hogy tervezik-e egy gyári versenyváltozat elkészítését, és ha igen, milyen versenyágakat céloznak meg a típussal. Az elődök némelyike elképesztően sikeres volt a rali-világbajnokság versenyein, és bár a Mitsubishi visszavonult a sorozattól, a Lancer Evo különféle régebbi változatai most is kiváló eredménnyel szerepelnek számos nemzeti rali- és pályaautó-bajnokságban és más, kisebb téttel zajló futamokon.