Négykerék-kormányzást fejleszt a Renault

2007.10.16. 12:03

A franciák visszahozzák az 1980-as évek végi őrületet. Akkortájt a japán gyártók egymással versengve dobták piacra aktív összkerékkormányzású típusaikat, de az átütő siker elmaradt, így mára ez az elvben igen hasznos, de meglehetősen drága megoldás csaknem feledésbe merült.

A Renault Active-Drive 4WS rendszere állítólag a Nissan korábbi, hasonló szerkezetén alapul, bár a franciák mind a mechanikai megoldásokon, mind az elektronikus vezérlésen változtattak egy keveset. A rendszer egy századmásodpercenként értékeli az érzékelők adatait, és a sebességtől, a kormányállástól, illetve a tapadási viszonyoktól függően állítja be a hátsó kerekek szögét. Az hátsókerék-kormányzású futóművet az új Laguna szedánon alapuló prototípusokban tesztelik, amelyek közül egyet egy brit magazin is kipróbálhatott, meglepően kedvező eredményekkel. A hosszú tengelytávú családi autó a szlalompályán a Porsche Boxsterhez hasonlóan fordulékonynak bizonyult. Az aktív négykerék-kormányzással állítólag teljesen megszűnt az autó alulkormányzottsága, méghozzá anélkül, hogy egy pillanatra is fennállt volna a stabilitásvesztés veszélye.

A rendszer egyébként hasonlóan működik, mint az évtizedes japán típusokban. Kis sebességnél, illetve szűk kanyarokban az elsőkkel ellentétes irányba fordulnak a hátsó kerekek, így csökkentik a fordulókör átmérőjét. Az autó úgy viselkedik, mintha a valóságosnál sokkal rövidebb lenne a tengelytávja. Ugyanakkor nagy sebesség és kis kormányelfordítás mellett az elsőkkel egy irányba fordulnak a hátsó kerekek is, sokkal stabilabbá téve a sávváltási manővereket és csökkentve a hátsó kerekek megcsúszásának veszélyét. A fejlettebb elektronika ugyanakkor precízebb vezérlést tesz lehetővé, mint húsz éve, így a rendszer sokkal jobban igazodhat a sofőr mozdulataihoz és a környezeti paraméterekhez, mint korábban.

Az első típus, amely megkaphatja az Active-Drive 4WS rendszert, a Laguna tavasszal bemutatkozó kupéváltozata lesz, de elképzelhető, hogy később más Renault típusokban is felbukkan az aktív négykérék-kormányzás, főleg akkor, ha a vásárlók ezúttal hajlandók lesznek fizetni érte.