Négy platformra építi jövőjét a VW

2007.11.26. 14:18

További egységesítéssel szeretné tovább csökkenteni költségeit a VW-csoport. A következő évtized során teljes termékpalettájukat négyféle alkatrészcsomag köré szeretnék felépíteni.

A kérdéses platformokra különböző méretű modelleket építenének, így az azonos hajtáselrendezésű Audi, Bentley, Lamborghini, Seat, Skoda és Volkswagen típusok a jövőben elsősorban a karosszériájuk formájában és méretében térnének el egymástól. A futómű, a kormánymű, a fékrendszer és sok más főegység azonban teljesen azonos volna bennük. A tervekben négyféle ilyen alkatrészcsomag szerepel.

Az MLB gyakorlatilag a jelenlegi Audi A4/A5 platformmal azonos: erre épül majd az A6-os és az A8-as utódja, valamint a Bentley Continental széria és a VW Phaeton következő generációja, azaz az összes olyan típus, amelybe előre, hosszirányba építik a motort. A legtöbb jövőbeli típus, az összes keresztben álló orrmotoros, első- vagy négykerék-hajtású Audi, Seat, Skoda és VW az MQB csomagra épül majd. A Polo, a Golf, a Passat, a Sharan, a Tiguan, ezek más márkajelzésű testvérmodelljei, illetve számos rétegmodell. A tervek szerint tehát évi mintegy hatmillió autó tartalmazza majd ennek az alkatrészkészletnek az elemeit, így ez lehet az autóipar legnagyobb számban előállított egységes platformja. Az első MQB modell valamikor 2010 környékén kerülhet piacra.

Szintén hatalmas mennyiségű autó épülhet a farmotoros MHB alkatrészcsomag köré. Erre építik a konszern összes jövőbeli kisautóját, kezdve a tanulmányautóként már bemutatott up! sorozattal, de úgy tűnik, a Skoda és a Seat is épít saját változatokat. A negyedik platform nevét egyelőre nem ismerjük, de úgy néz ki, ez ezt középmotoros rétegmodellek számára fejlesztik. Többek közt ezen alapulhatnak a jövő Lamborghinijei, az Audi R8 utódja, kisebb sportkocsik, sőt, az is lehetséges, hogy ennek a fejlesztésébe a Porschét is bevonják, és az alkatrészeket a Boxster utódjának fejlesztésekor is felhasználják.

Az alkatrészek teljes egységesítésétől a Volkswagen-csoport hatalmas megtakarításokat vár. Az előzetes becslések szerint csak ezzel a módszerrel 40%-os csökkenés érhető el a fejlesztési költségekben, és nyilván a gyártás is olcsóbb lehet valamivel. Ugyanakkor nagy kérdés, hogy az egységes alkatrészek nem jelentenek-e előbb-utóbb túlzott korlátozást a VW fejlesztői számára, akik így esetleg az egyes típusok használhatóságát érintő kompromisszumokra kényszerülhetnek.