Stabilizálódik a hazai autópiac?

2008.01.17. 12:46

A féléves adatok alapján várhatónál sokkal jobban alakultak az újautó-eladások 2007-ben, bár a kereslet csökkenése még érzékelhető. A Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének adatai szerint a tavalyi év során 176978 személyautót értékesítettek a márkakereskedések, 5,8%-kal kevesebbet, mint 2006-ban. Ugyanez az arány az első félévben még majdnem kétszer ennyi, 11,2% volt, ami azt jelzi, hogy a második félévben javult az autóvásárlási kedv.


A Suzuki továbbra is piacvezető

A piac zsugorodása különös helyzetet eredményezett. A tíz legsikeresebb márka egytől egyig kevesebb autót adott el 2007-ben, mint egy évvel korábban. Ennek ellenére több cég is növelte piaci részesedését, mivel kisebb mértékben csökkentek az eladásaik, mint az autók iránti összes kereslet. Így járt a piacvezető Suzuki is. 2007-ben 32 274-en vásároltak a japán cég típusai közül, ami ugyan 1,2%-os visszaesést jelent az egy évvel korábbi abszolút eredményhez képest, de cég részesedése így is 18,2%-ra nőtt a korábbi 17,4%-ról. A második helyezett Opel eladásai gyakorlatilag a teljes kereslettel arányosan csökkentek: a márka 20 149 személyautót értékesített, 6,3%-kal kevesebbet mint 2006-ban, azaz 11,6%-ról 11,5%-ra csökkent a részesedése. A Ford megerősítette a harmadik helyét: 18 334 autót adtak el, ami 4%-os abszolút visszaesést, de a korábbi 10,2 helyett 10,4%-os piaci részesedést jelent.


Az Opel sem veszített a népszerűségéből

A gyártók hazai versenyében negyedik a Volkswagen (15 010 autó, -3,5% növekedés, 8,5% piaci részesedés), az ötödik a Škoda (14 377, -13,8%, 8,1%), a hatodik a Toyota (12 165, -7,7%, 6,9%), a hetedik a Chevrolet (7881, -8,9%, 4,5%), a nyolcadik a Peugeot (7469, -9,3%, 4,2%), a kilencedik a Renault (7123, 4%, -28,2%), a tizedik pedig a Fiat (5339, -5,6%, 3%) lett. A legalább évi ezer autót eladó márkák további sorrendje: Seat (5013, +6,6%, 2,8%), Citroën (5009, -17,1%, 2,8%), Honda (4900, +18,3%, 2,8%), Nissan (3896, +5%, 2,2%), Kia (3342, +48,8%, 1,9%), Mazda (2277, +6,9%, 1,3%), Audi (1724, +4,5%, 1%). Mercedes (1705, +24,2%, 1%), BMW (1509, 3,4%, 0,9%), Volvo (1418, 13,9%, 0,8%), Dacia (1236, -57,5%, 0,7%), Mitsubishi (1230, -0,4%, 0,7%), Hyundai (1175, -25,5%, 0,7%).


A Ford biztos harmadik

A számok alapján sejthető, hogy az eladások egyre nagyobb részét adják a tehetősebb vásárlók, akik viszont inkább a nagyobb méretű autókat részesítik előnyben. Ráadásul a kisautó-vásárlók nagy részét elviszi a Suzuki, így az idén azok a cégek jártak a legrosszabbul, amelyek korábban elsősorban kisebb modelljeikkel voltak sikeresek. A francia tulajdonú márkákat érintette a legfájdalmasabban a piac ilyen fajta átrendeződése: a Renault durván 2800 vásárlót veszített egyetlen év alatt, az olcsó Dacia modellek eladásai majdnem az egyharmadukra estek vissza, de a Citroën és a Peugeot is hasonló gondokkal küzd, ha kisebb mértékben is. A Škoda, a Toyota, a Chevrolet és a Hyundai gyengélkedése is ezekre az okokra vezethető vissza, míg a Kia valószínűleg a Cee'd sikeres bemutatásának köszönheti, hogy csaknem másfélszeresére növelte az eladásait.


Hiába jó és olcsó, nem fogy a Logan

A kategóriák szerint összesített adatokból is ugyanez derül ki. Az A szegmensbe tartozó apró városi autókból 4162 helyett 3326 példány fogyott 2007-ben, azaz 20,1%-kal kevesebb, mint egy évvel korábban. A B szegmens családi autóként is használható kiskocsijaival is hasonló a helyzet. Még mindig ez a legnépszerűbb kategória Magyarországon, de 89 287 helyett csupán 73 939 ilyen méretű modellt tudtak eladni tavaly, ami 17,2%-os visszaesést jelent. Ezzel szemben a C szegmens eladásai 64 368 autót tettek ki, ami 4%-kal több a tavalyelőtti adatnál, és a többi, jellemzően drágább kategóriában is növekedés volt tapasztalható, a nagyobb méretű limuzinokat leszámítva: ezek helyett ma már inkább a terepjárókat és egyterűeket részesítik előnyben korábbi vásárlóik, ahogy Európa más részein is.

Az elmúlt években az Európai Unióba való belépés, a kedvező hitelkonstrukciók megjelenése, a regisztrációs adó bevezetése és a választások utáni megszorítások alaposan felkavarták az autópiac állóvízét, így nehéz volt megjósolni, hogy mi lesz egy év múlva. Most azonban úgy néz ki, lassan új egyensúly alakul ki: az eladások hosszabb távon is stabilizálódhatnak, valahol az évi 170 ezres szint környékén, ha a következő években áll be újabb váratlan fordulat.