Az autóipar legnagyobb vesztesége a GM-nél

2008.02.13. 10:14

Soha egyetlen autógyártó még meg sem közelítette a 38,7 milliárd dolláros éves deficitet, a General Motors 2007-es könyvelésének végeredményét. Az Egyesült Államok legnagyobb autógyártóját mégsem teszi tönkre a csillagászati veszteség, mivel ez az összeg csak papíron létezik, a valós kiadásokat nem befolyásolja. A sokmilliárdos negatív eredmény ugyanis csaknem teljes egészében egy adó-leírási kötelezettségnek köszönhető, ami valódi kiadással nem jár. Ha a GM-nek ki kellene fizetnie a bő 38 milliárdot, abba természetesen belerokkanna, hiszen ennyi pénzt az autógyártó húsz év alatt sem termelne ki.

A valódi, könyvelési hókuszpókuszok nélküli deficit ugyanakkor alig 400 millió dollár, ami határozott javulás a 2006-ban elszenvedett kétmilliárdos veszteséghez képest. Az eladások 3%-kal, 9,4 millióra nőttek, és az autógyártásból összesen 553 millió dollár nyereség származott. Az eredményeket elsősorban a pénzügyi szolgáltató részleg, a GMAC rontotta le, amely összesen 1,1 milliárd dollárnyi nettó veszteséget hozott a GM-nek. A cég egyes részlegeinek eredményei meglehetősen vegyes képet mutatnak. Észak-Amerikában 1,5 milliárdot veszített a GM, azaz nem nagyon változott a helyzet 2006 vége óta, és az európai részleg is csupán 55 milliós nyereséget hozott, szemben a tavalyi 357 milliós nyereséggel. Ugyanakkor az ázsiai és csendes-óceáni régióban, illetve a Latin-Amerikával, a Közel-Kelettel és Afrikával foglalkozó részlegnél nagyon jól ment a bolt: az előbbi 744 millió, az utóbbi pedig 1,3 milliárd dolláros nyereséget hozott. Összességében tehát úgy néz ki, a GM-nél a látszat ellenére nem reménytelen a helyzet, és a vezerőség szerint az évtized végére ismét nyereséges lehet az egész vállalat.

Jelentős javulást várnak például a munkaerő átszervezésétől: a napokban mintegy 74 ezer amerikai dolgozójuknak ajánlották fel, hogy egy nagyobb végkielégítéssel kivásárolják jelenlegi munkaszerződéséből, vagy korkedvezménnyel nyugdíjba küldik. A cél az, hogy a dolgozóik egy részét legalább olcsó, ideiglenes munkaerővel helyettesítsék, vagy munkahelyeket szüntethessenek meg, ami jelentős megtakarítást jelentene a cég számára. Ettől, és más lépésektől a GM vezetősége azt várja, hogy 2010-ig 4-5 milliárd dollárral csökkenthetik a költségeket, visszalendítve az amerikai GM-részleget a nyereséges, vagy legalább nullszaldós működésbe.