Dízel-elektromos X5-tanulmány a BMW-től

2008.02.22. 10:20

Vision Efficient Dynamics Concept az átalakított terepjáró neve, amelybe a takarékos és erős ikerturbós dízelmotor mellett elektromos segédhajtás kerül. Az Active Hybrid nevű kísérleti hajtáslánccal sikeresen fogták vissza az X5-ös étvágyát. A nagydarab szabadidő-autó alig fogyaszt több gázolajat, mint egy átlagos dízelmotoros kompakt modell.


A tanulmányba épített kétliteres, két turbófeltöltős, 204 lóerős dízelmotor szimpla sorozatgyártmány, meg is vásárolható például a BMW 123d kupéban, és 400 Nm-es csúcsnyomatékával talán önmagában is elegendő lenne az X5-ös bő 2,1 tonnás testének megmozgatásához. A nyolcsebességes ZF automata váltó és a motor közé épített 20 lóerős és 210 Nm nyomatékú villanymotor nem is szól bele a dízel dolgába, csak induláskor és nagy teljesítményigényű, azaz a fogyasztást drasztikusan növelő gyorsítások alkalmával. Ugyanez a villanymotor fékezéskor és egyenletes sebességű haladáskor generátorként tölti a 12 volt feszültségű Li-ion akkumulátorcsomagot, amely a kedvező súlyelosztás érdekében a hátsó kerekek közé került.

Villamos energiát a tetőbe integrált, egy négyzetméteres napelem-tábla is szolgáltat a rendszernek, bár a napfényt nemcsak az akkumulátorok töltésére használják. Magára hagyva az autót, a napcellák áramának szegítségével a gázolajat tartja melegen az autó, hogy ezzel is csökkentsék a dízelmotor hidegindítására, és felmelegítésére fordítandó időt, amíg a fogyasztás jóval magasabb, mint üzemi körülmények között.


A BMW mérnökei persze nemcsak a hajtáslánc átalakításával igyekeztek spórolni, aerodinamikai trükköket is bevetettek, hogy csökkentsék az X5 mozgatásához szükséges energiát. A légellenállást csökkentő műanyag elemeken kívül kifejlesztettek egy új típusú keréktárcsát is, amely kevésbé kavarja meg a levegőt, mint a ma használt felnik. Állítólag egyedül ez a módosítás egy lóerővel csökkenti az állandó sebességű haladás teljesítményigényét 160 km/h-nál.

A sok hókuszpókusz eredménye a nagy terepjáróktól szokatlanul alacsony átlagfogyasztás. Az átalakított X5-ös átlagosan 6,5 liter gázolajat éget 100 kilométeren, szén-dioxid-kibocsátása pedig 172 gramm kilométerenként. Ráadásul a villanymotor hatalmas, bármikor rendelkezésre álló nyomatékának köszönhetően a tanulmány dinamikájára sem lehet panasz: a Vision Efficient Dynamics 8,9 másodperc alatt elérheti a 100 km/h-s sebességet.

A BMW a Vision Efficient Dynamics tanulmányt a Genfi Autószalonon mutatja be, egyelőre elsősorban demonstrációs céllal, de valószínű, hogy a benne felvonultatott megoldások egy részével sorozatgyártású modellekben is találkozunk majd. A nyolcsebességes ZF váltó és a takarékos felnik bevezetésére aligha kell már sokat várnunk, de később az elektromos segédhajtás is bekerülhet a BMW nagyobb és drágább típusainak egyikébe-másikába.