Tovább szűkül a magyar újautó-piac

2008.04.16. 11:45

Az első negyedévben folytatódott a hazai autóeladások évek óta tartó csökkenése: az idén januártól márciusig összesen 40673 új személygépjármű talált gazdára a hivatalos csatornákon keresztül, 1734-gyel kevesebb, mint 2007 ugyanezen időszakában, ami 4,1%-os visszaesést jelent.

A vásárlási kedv csökkenésével párhuzamosan az erőviszonyok is gyorsan változnak. A piacvezető továbbra is a Suzuki, de az előnye rohamosan fogyatkozik: 2008 első negyedében csupán 6967 autót tudott értékesíteni a vállalat, 10,3%-kal kevesebbet, mint tavaly, így a piaci részesedése 17,1%-ra csökkent. A második helyen továbbra is az Opel áll 4641 autóval (-3,5%), ami a piac 11,4%-át jelenti, de ha így megy tovább, akkor már nem sokáig. A harmadik legnépszerűbb márka, a Ford ugyanis 4518 autót adott el január és március között, 11,7%-kal többet, mint tavaly, és így 11,1%-os részesedést szerzett a piacból. A negyedik és az ötödik pozícióban a Volkswagen és a Skoda található – ez utóbbi eladásai látványosan, 21,8%-kal estek vissza – majd a Toyota, a Chevrolet, a Peugeot, a Fiat és a Renault következik a sorban.

Eladások márkák szerint

MÁRKA
Eladott autók
(db)
Részesedés
(%)
Változás 2007-hez
képest (%)
SUZUKI 6 967 17,1 –10,3
OPEL 4 641 11,4 –3,5
FORD 4 518 11,1 +11,7
VOLKSWAGEN 3 502 8,6 +3,0
SKODA 3 024 7,4 –21,8
TOYOTA 2 625 6,5 –1,3
CHEVROLET 1 872 4,6 +0,5
PEUGEOT 1 765 4,3 –11,4
FIAT 1 493 3,7 +17,5
RENAULT 1 371 3,4 –24,7
CITROEN 1 218 3,0 –21,4
SEAT 1 100 2,7 +6,1
HONDA 1 096 2,7 –8,8
KIA 900 2,2 +31,8
NISSAN 775 1,9 –29,8
MAZDA 766 1,9 +53,8
AUDI 526 1,3 +0,2
MERCEDES 421 1,0 +35,4
HYUNDAI 377 0,9 +38,1
VOLVO 349 0,9 +9,1
BMW 328 0,8 +29,1
MITSUBISHI 319 0,8 +2,9
DACIA 160 0,4 –37,0
SAAB 128 0,3 +66,2
SUBARU 66 0,2 +20,0
LEXUS 62 0,2 –22,5
ALFA ROMEO 52 0,1 –27,8
CHRYSLER 49 0,1 –31,0
LAND-ROVER 40 0,1 –11,1
LANCIA 37 0,1 +15,6
PORSCHE 28 0,1 –3,4
MINI 27 0,1 +80,0
LADA 21 0,1 –8,7
DODGE 17 0,0 +13,3
SSANGYONG 13 0,0 –63,9
JAGUAR 13 0,0 –31,6
SMART 7 0,0 –65,0

Általában megfigyelhető, hogy azok a gyártók szenvedték meg leginkább az elmúlt negyedévet, amelyek főként kisautóik révén voltak népszerűek korábban. Emellett azonban feltűnő a francia gyártók térvesztése is: a Renault, amely nemrég még a harmadik legnépszerűbb márka volt, már csak a tizedik, mivel 24,7%-kal csökkentek az eladásai csak az elmúlt egy évben, de a Peugeot (-11,4%) és a Citroën (-21,4%) sem járt sokkal jobban. Ez utóbbi jelenségre nem tudjuk a magyarázatot, de a kisautók népszerűségének csökkenését a kategóriánkénti összesítés is megerősíti: a korábban egyértelműen vezető kisautókból ma már alig adnak el többet, mint a nagyobb alsó középkategóriás modellekből.

Eladások kategóriák szerint

MÁRKA Eladott autók
(db)
Részesedés
(%)
Változás 2007-hez
képest (%)
A - mini 666 1,6 -19,7
B - kisautó 16 347 40,2 -11,3
C - alsóközép 15 342 37,7 +7,8
C - egyterű 2 903 7,1 -13,4
D - közép 3 166 7,8 -0,2
D - egyterű 289 0,7 -9,1
E - nagyautó 307 0,8 -8,9
sport 142 0,3 -37,4
premium 57 0,1 -13,6
premium terepjáró 459 -1,1 -13,9
4x4 717 1,8 +10,1
terepjáró 278 0,7 -28,0

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.