BMW M1 Hommage: nosztalgia felsőfokon

2008.04.28. 11:34

Európa egyik legnagyobb presztízsű klasszikusautó-találkozóján, a Villa d'este Concourse d'Elegance-on leplezi le a BMW egykori középmotoros utcai sportkocsijának modern átiratát az eredeti M1-es 30. születésnapja alkalmából.

Az Hommage igazi retro-tanulmány: karaktere és formai részletei az eredeti M1-est idézik, mégis minden porcikájában korszerű típusnak látszik. Így megmaradt a jelegzetes ékforma profil, a középmotoros felépítés és az autó teljes szélességét kihasználó szélvédő, de még az oldalablakok formája, és az autó orrán éktelenkedő kopoltyúnyílások is az eredeti típust idézik. Egyedül a bukólámpák hiányoznak - az Hommage fényszórói egy nagyon alacsony résen át kandikálnak a nagyvilágba -, és a jellegzetes BMW vesék lettek szélesebbek, ahogy az újabb BMW-ken. Emellett az új tanulmány vagy másfélszer olyan széles, mint az eredeti M1-es volt. Sajnos azt egyelőre nem tudni, hogy miféle motort szánnak a retro-koncepcióba, ha egyáltalán kerül bele motor valaha. Az eredeti M1-est 3,5 literes, 277 lóerős hathengeres hajtotta.

A klasszikus középmotoros típus pályafutása meglehetősen rövid és problémákkal teli volt. Eredetileg azért kezdték el tervezni, hogy egy gyári GT versenygép alapjául szolgáljon, de a szabályok megváltozása miatt nagy nemzetközi versenyeken, ahová szánták, nem indulhatott, mire elkészült. Utcai autóként szintén nem bizonyult szerencsésnek: miután az eredeti elképzelésekkel ellentétben nem tudták kiadni a gyártását a Lamborghininek, minden egyes példány egy vagyonba került a BMW-nek, ezért csupán 456 példányt készítettek belőle 1978 és 1981 között, annak ellenére, hogy elismerten kiváló sportkocsi volt. Mára azonban - részben ritkasága, részben élvezetes karaktere okán - igazi legendává nőtt a sportkocsi-rajongók körében.

A BMW-ről már több alkalommal is hallhattunk olyan pletykákat, hogy középmotoros sportkocsin dolgozik, de ezek a hírek eddig rendre kacsának bizonyultak. Az M1 Hommage az első jele, hogy a cég tervezői nem csak orrmotoros, hátsókerék-hajtású modellekben gondolkodnak, bár egyelőre az tűnik valószínűbbnek, hogy ez az autó is csak öncélú formatanulmány marad.