Visszafogja terepjáró-gyártását a GM

2008.04.29. 14:14

A bezninzabáló, alvázas óriások ideje lassan elmúlik Észak-Amerikában: az elmúlt három hónapban mintegy 26%-kal kevesebb teljes méretű szabadidő-autó, és 15%-kal kevesebb nagy pick-up fogyott az Egyesült Államokban, mint 2007 elején, és a tartósan magas üzemanyagárak mellett a csökkenés egyre nagyobb arányú lesz.

A General Motors, az ilyen modellek egyik legnagyobb gyártója most a termelés visszafogásával reagál a jelenségre: hat üzemben állítanak le teljes műszakokat, így éves szinten mintegy 88 ezer pick-uppal és 50 ezer SUV-val kevesebb készül majd. Állítólag hamarosan a munkaerő létszámát is a csökkenő termeléshez igazítják, azaz utcára tesznek néhány ezer munkást is, de az elbocsátásokról egyelőre még tárgyalnak a szakszervezetek képviselőivel, így részleteket egyelőre nem árultak el.

Az óriás-terepjárók és a nagy pick-upok az 1990-es évek elején szorították ki teljesen a régi vágású országúti cirkálókat Észak-Amerikában, és bő egy évtizeden át biztos megélhetést hoztak a GM-nek, a Fordnak és a Chryslernek, de a benzin árának folyamatos emelkedése miatt úgy néz ki, lassan de biztosan megszűnik a kereslet az ilyen típusok iránt, és a vásárlók figyelme egyre inkább a kisebb fogyasztású személyautók, és önhordó karosszériás szabadidő-autók felé fordul.

A három detroiti gyártó most hatalmas befektetéssel igyekszik követni az igények változását, de a folyamat lassú. Az új típusok kifejlesztése még évekbe telik, és addig is meg kell oldani valahogy, hogy a termelés ne lépje túl a keresletet, így valószínű, hogy a közeli jövőben még több hasonló termelés-csökkentő lépésnek lehetünk tanúi.