Hidraulikus hibrid hajtás a láthatáron

2008.06.12. 13:03

Egy apró skót cég, az Artemis Intelligent Power fejleszti az új kiegészítő hajtásrendszert, amely bizonyos esetekben a manapság divatos elektromos segédhajtásoknál is hatékonyabb lehet.

A HEDDAT nevű hidraulikus hajtáslánc újdonsága, hogy a fejlesztők igen gyors, elektronikusan működtethető szelepekkel oldották meg a vezérlését, így ugyanolyan finoman és gyorsan szabályozható, mint az elektromos hajtások. Ráadásul mivel a folyadékban adott idő alatt nagyobb mennyiségű energia halmozható fel, mint a mai akkumulátorokban, ezért a hidraulikus rendszer például visszatáplálásos fékezéskor hatékonyabb lehet, mint az elektromos hibrid hajtásláncok. A kísérleti rendszert egy BMW 530i-be építették be, amely vegyes ciklusban 7,2, városi ciklusban pedig 6,9 liter benzint fogyasztott a mérések során, szemben a tisztán benzinüzemű változattal, amely vegyes üzemben 7,7, városban pedig 10,9 liter benzint igényelt 100 kilométeren. Látható, hogy a többi hibrid rendszerhez hasonlóan a HEDDAT előnye is főképp városi használatban mutatkozik meg, de a fejlesztők szerint agresszív vezetési stílus mellett jön ki igazán az előnye a villamos rendszerekhez képest.

Egyelőre nem dőlt el, hogy a hibridhajtásnak ez a formája elterjedhet-e, hiszen a benzin-elektromos hajtásoknak évtizedes előnyük van, de úgy tűnik, néhány nagyobb beszállító lát benne fantáziát. A Bosch Rexroth és a Sauer-Danfoss APS például már megvásárolta a licencét, így elképzelhető, hogy néhány éven belül gyártásra éretté válhat a rendszer.