Folytatódik a hazai autópiac átrendeződése

2008.07.16. 13:23

Az idén már alig csökkentek az újautó-eladások Magyarországon, viszont az erőviszonyok átalakulása tovább folytatódik.

Az abszolút számok alapján a legnépszerűbb márka még mindig a Suzuki, de 2008 első hat hónapjában is veszített az előnyéből a cég. Tavaly ilyenkorra 15449 autót sikerült eladnia a márkának, míg az idén csupán 14448 új Suzuki kelt el Magyarországon, ami 6,48%-os visszaesést jelent. Ezzel a japán márka a piaci részesedése is visszaesett, 17,9-ről 17%-ra. A második helyen egyelőre kitart az Opel, de már nem sokáig: 9907 autót adtak el az első félévben a tavalyi 9737-tel szemben, ami 1,75%-os növekedést jelent ugyan, de könnyen előfordulhat, hogy ez nem lesz elég az év végéig a jelenlegi piaci pozíció megtartásához. A Ford ugyanis viharos sebességgel zárkózik fel: 9,41%-kal, 9472-re növelte féléves eladásait a márka, így már csak egy ugrásra van attól, hogy az Opel elé kerüljön.

Feljövőben van még a jelentősebb - fél év alatt minimum 500 autót értékesítő - márkák közül Chevrolet +13,7%-os növekedéssel, a Fiat, amely 11,9%-kal erősödött, a Seat, a Kia , a Mazda, az Audi , a Mercedes , a Volvo , a BMW és a Hyundai. Ugyanakkor a francia márkák visszaesését nem sikerült megállítani. A Peugeot 5,3, a Renault 9,1, a Citroën pedig 9,3%-kal adott el kevesebb autót az első hat hónapban, mint tavaly az első félévben, igaz, ezeken az adatokon még nem látszik az új kulcsmodellek bemutatásának hatása, amilyen a Renault Kangoo, a Citroën Berlingo és Nemo, illetve a Peugeot Partner és Bipper. Ugyanígy vásárlókat veszített az elmúlt fél évben a VW, a Skoda, a Toyota, a Honda és a Nissan is, és a Dacia iránti érdeklődés is tovább csökkent, olyannyira, hogy csupán 471 Logan talált gazdára, 18,2%-kal kevesebb, mint tavaly.

Újautó eladások, 2008 első félév

MÁRKA Eladott autók (db) Piaci részesedés (%) Változás az előző évhez képest (%)
SUZUKI 14 448 17,0 -6,48
OPEL 9 907 11,6 +1,75
FORD 9 472 11,1 +9,41
VOLKSWAGEN 6 897 8,1 -2,64
SKODA 6 038 7,1 -16,14
TOYOTA 5 615 6,6 -8,25
CHEVROLET 3 777 4,4 +13,73
PEUGEOT 3 721 4,4 -5,29
RENAULT 3 364 4,0 -9,08
FIAT 3 000 3,5 +11,94
CITROEN 2 609 3,1 -9,25
SEAT 2 326 2,7 3,29
HONDA 2 199 2,6 -11,83
KIA 1 886 2,2 +19,14
NISSAN 1 683 2,0 -22,08
MAZDA 1 601 1,9 +51,9
AUDI 1 067 1,3 +9,1
MERCEDES 965 1,1 +21,38
VOLVO 774 0,9 +9,32
BMW 751 0,9 20,35
HYUNDAI 721 0,8 +41,65
MITSUBISHI 654 0,8 +5,48
DACIA 471 0,6 -18,23
SAAB 205 0,2 +38,51
SUBARU 182 0,2 +46,77
LEXUS 139 0,2 -3,47
ALFA ROMEO 125 0,1 -14,38

A piac átrendeződésére már korábban is az volt a jellemző, hogy a kisautók helyett egyre inkább a kompakt modellek irányába terelődik a közönség figyelme. Azok a gyártók jártak a legjobban amelyek olcsón kínálnak alsó középkategóriás modelleket, míg a zömmel kisautókból élő gyártók közül csak azoknak sikerült növekedést produkálniuk, amelyek új, érdekes típusokkal, vagy nagyon kedvező árakkal tudták magukhoz csalogatni a vásárlókat. A hangsúly áthelyeződése az adatokból is jól látszik: míg 2007 első felében több mint 36 ezer kisautó és kevesebb, mint 30 ezer kompakt fogyott, addig az idén 33 ezer kiskocsi és bő 32 ezer alsó középkategóriás modell talált gazdára. Az összes eladás ugyanakkor nagyon kis csökkenést mutatott: a taalyi 86 316 helyett 85 147 új személyautót adtak el az idei év első hat hónapjában, ami bőven a statisztikai hibahatáron belüli, 1,35%-os csökkenésnek felel meg. Ez lényegében annyit jelent, hogy az idei év végére várhatóan hasonló mennyiségű - nagyjából 170-180 ezer darab - autó fogyhat az országban.

Valószínűleg korábban is hasonló lett volna a reális eredmény, a jobb évek inkább a kedvezményes hitelek megjelenésének voltak köszönhetőek, és annak, hogy sok vásárló túlértékelte a fizetőképességét, ami meg is látszik a bankok által visszavett autók számárban.